Kiedy można podejrzewać, że koło dwumasowe wymaga regeneracji lub wymiany?
Kiedy można podejrzewać, że koło dwumasowe wymaga regeneracji lub wymiany?
15 listopada 2017
Wtryskiwacze paliwa – co to takiego?
Wtryskiwacze paliwa – co to takiego?
23 czerwca 2018
Pokaż wszystkie

Dlaczego stosuje się dwumasowe koła zamachowe?

Dlaczego stosuje się dwumasowe koła zamachowe

Co to jest dwumasa?

Od kilkunastu lat w wielu samochodach, zamiast zwykłego koła zamachowego, montowana jest dwumasa. Wcześniej opcję tę wybierano dosyć rzadko. Charakterystyczna nazwa stosowana jest w związku z jej budową – składa się z masy pierwotnej oraz masy wtórnej, które połączone są osiowo przy pomocy tłumika drgań skrętnych. Dwumasowe koło zamachowe osadza się na wale korbowym, pomiędzy silnikiem oraz skrzynią biegów, dzięki czemu znacznie ograniczone zostają wibracje wytwarzane przez silnik. Ponadto chroni ono układ przeniesienia napędu przed wysokim momentem obrotowym. Dodatkowe zalety korzystania z dwumasy to ułatwiona zmiana biegów, wydłużenie żywotności przekładni oraz zminimalizowanie hałasu, który towarzyszy pracy pojazdu.

Dlaczego stosuje się dwumasowe koła zamachowe

Jak jeździć autem z dwumasą?

Podstawowa wersja koła zamachowego okazała się niewystarczająca w przypadku, gdy chodzi o tłumienie drgań w autach z mocnymi silnikami. Dlatego zaczęto coraz powszechniej stosować dwumasę, która zdecydowanie poprawia komfort jazdy, a przede wszystkim chroni poszczególne podzespoły samochodu. Jednak warto pamiętać o tym, że dość szybko ulega zużyciu, a wtedy w każdej chwili może dojść do awarii. Żeby tego uniknąć należy powoli spuszczać sprzęgło, płynnie ruszać i zmieniać biegi, a także nie dodawać zbyt dużo gazu, kiedy silnik jest na niskich obrotach.

Objawy uszkodzenia dwumasy?

Nawet jeśli kierowca dba w odpowiedni sposób o stan dwumasowego koła zamachowego, po pewnym czasie będzie wymagało wymiany. Dziwne dźwięki, które można usłyszeć podczas uruchamiania i wyłączania silnika, szarpanie odczuwane w momencie przyśpieszania czy problemy z płynną zmianą biegów, mogą być sygnałami, że dwumasa szwankuje. Natomiast podobne objawy towarzyszą zużyciu sprzęgła, skrzyni biegów i silnika, dlatego ostateczną przyczynę niepokojących symptomów powinni ustalić fachowcy. W profesjonalnym warsztacie samochodowym można od razu dowiedzieć się czy chodzi o dwumasę oraz czy istnieje szansa na jej regenerację. W przypadku, gdy trzeba ją wymienić, najlepiej skorzystać z używanej części, której przywrócona została pełna sprawność. Jest to z pewnością znacznie tańsze rozwiązanie, niż kupowanie nowego, oryginalnego podzespołu. Jednocześnie zregenerowane dwumasy charakteryzują się naprawdę wysoką jakością.

Dodaj komentarz