Czy warto regenerować wtryskiwacze
Czy warto regenerować wtryskiwacze
19 października 2017

Uszkodzona turbina – jak to rozpoznać

Uszkodzona turbina - jak to rozpoznać

Odkryj w sobie duszę majsterkowicza

Część kierowców orientuje się dość dobrze jak zbudowany jest samochód. W razie awarii potrafią rozpoznać czego najprawdopodobniej ona dotyczy i dzięki temu zapobiec całkowitemu zepsuciu danego podzespołu. Właśnie dlatego wszystkie osoby, które niewiele wiedzą na temat własnego auta, powinny poszerzać zakres swoich wiadomości. Na pewno warto dowiedzieć się między innymi, jakie są objawy uszkodzenia turbiny – jednego z dwóch podstawowych elementów turbosprężarki.

Uszkodzona turbina jak to rozpoznać?

Na co warto zwracać uwagę?

Duża ilość białego lub szarego dymu wydobywającego się z rury wydechowej, to niepokojący widok, który może wskazywać na problemy z turbiną. Zwykle można jednocześnie wyczuć nieprzyjemny zapach spalonego oleju, którego poza tym ubywa szybciej niż zwykle. Utrata mocy, problemy z przyśpieszeniem, brak odgłosu pracy turbosprężarki, to kolejne objawy, które mogą wskazywać, że jedna z jej części uległa awarii. Często słyszy się wówczas również gwizd i stukanie dochodzące spod maski.

Kiedy kierowca podejrzewa, że turbina zawodzi, powinien jak najszybciej skierować się do warsztatu samochodowego. Dowie się tam czy jego przypuszczenia są słuszne i w razie czego uzyska profesjonalną pomoc. Będzie też musiał podjąć decyzję czy kupuje nową część, czy decyduje się na regenerację zużytej. Zdecydowanie korzystną opcją jest także nabycie turbiny, której zostały już przywrócone jej własności użytkowe. Jeśli proces ten przeprowadzany jest przez fachowców i w odpowiednich warunkach, wówczas nie ma zbyt dużej różnicy pomiędzy jakością nowej oraz zregenerowanej części. Natomiast oczywiście wybór drugiej opcji jest znacznie bardziej opłacalny pod względem finansowym.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Po zamontowaniu turbiny, warto pamiętać o kilku zasadach, które mogą przedłużyć jej żywotność. Niezwykle istotne jest to, aby nie dopuszczać do spadku ilości oleju poniżej koniecznego minimum. Kiedy tylko zaświeci się kontrolka trzeba go uzupełnić, a jeszcze lepiej regularnie sprawdzać poziom oleju i w razie potrzeby od razu dolać optymalną ilość – koniecznie używając właściwie dobranego produktu. Trzeba też dbać o właściwy stan filtra oleju. Niewątpliwie warto zapoznać się z zaleceniami dotyczącymi eksploatacji silnika w danym modelu samochodu, bo wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie mogą okazać się bardzo niekorzystne dla pracy turbiny. Oczywiście przyczyny jej zużycia bywają zupełnie niezależne od postępowania kierowcy, ale jeśli zadba o to, żeby nie doszło do żadnych zaniedbań z jego strony, ryzyko awarii turbiny staje się mniejsze.

Dodaj komentarz