Regeneracja zaworu EGR – czy to się opłaca
Regeneracja zaworu EGR – czy to się opłaca?
20 września 2018

Wymiana katalizatora w samochodzie – co warto wiedzieć?

Wymiana katalizatora w samochodzie – co warto wiedzieć?

Wymiana katalizatora w samochodzie – co warto wiedzieć?

Reaktor lub konwerter katalityczny – takie nazwy są rzadziej używane niż po prostu katalizator. Jednak właściwie to drugie określenie dotyczy substancji chemicznej, która znajduje się wewnątrz komory urządzenia i wchodzi w reakcję ze spalinami. Chodzi o to, aby je oczyścić. Konwerter umieszcza się w układzie wydechowym i w efekcie z gazów spalinowych usunięta zostaje znaczna część składników toksycznych.

Wymiana katalizatora w samochodzie – co warto wiedzieć?

Co wpływa negatywnie na reaktor katalityczny?

Biorąc pod uwagę, że reaktor katalityczny pracuje w temperaturze rzędu kilkuset stopni Celsjusza, bardzo niekorzystne bywa nagłe jej obniżenie. Dochodzi do niego na przykład podczas kontaktu z wodą pochodzącą z głębokiej kałuży. Na szybsze zużywanie się katalizatora wpływa też brak możliwości rozgrzania się urządzenia, co ma miejsce w przypadku krótkotrwałej jazdy. Jeśli często korzysta się z auta w taki sposób, należy liczyć się z tym, że reaktor nie będzie działał tak długo, jak zazwyczaj się podaje. Podobnie jest, gdy stosuje się na tyle bogatą mieszankę paliwa, że zalega ono w układzie wydechowym. Ponadto właściciele pojazdów wyposażonych w instalację gazową powinny zadbać o to, by była prawidłowo wyregulowana, bo od tego również może zależeć żywotność reaktora katalitycznego.

Co zrobić w razie awarii katalizatora?

Kiedy katalizator jest uszkodzony, powinna zaświecić się kontrolka. Kierowca zwykle może zauważyć też wtedy spadek osiągów silnika oraz wzrost zużycia paliwa. Jeżeli mechanik potwierdzi, że urządzenie trzeba wymienić,  wówczas można kupić oryginalny reaktor lub zamiennik. Ta druga opcja jest znaczne tańsza, ale nie zawsze udaje się znaleźć podróbkę do danego modelu samochodu, poza tym jej jakość może pozostawiać wiele do życzenia. Jest jeszcze jedno wyjście, które polega na poddaniu katalizatora regeneracji. Natomiast, jeśli znajduje się on już jednak w tak kiepskim stanie, że przywrócenie pierwotnych własności użytkowych jest niemożliwe, warto uwzględnić zakup konwertera katalitycznego po regeneracji. Ważne, aby pochodził on z pewnego źródła, czyli z profesjonalnie wyposażonego warsztatu, cieszącego się dobrą opinią dotychczasowych klientów. Proces regeneracji składa się z kilku etapów: demontażu, oczyszczeniu, dokonaniu oceny skali uszkodzeń i na wymianie części elementów. Po złożeniu reaktora katalitycznego przechodzi on odpowiednie testy. Ich wyniki zasadniczo nie powinny odbiegać od tych, które uzyskałby całkiem nowy konwerter. Równocześnie koszt urządzenia po regeneracji jest zdecydowanie niższy niż świeżo wyprodukowanego.

Komentarze są wyłączone.