Wiaty Garażowe: Ochrona i Styl dla Twojego Pojazdu
Wiaty Garażowe: Ochrona i Styl dla Twojego Pojazdu
16 sierpnia 2023
Kaski motocyklowe - ich rodzaje oraz zastosowanie
Kaski motocyklowe – ich rodzaje oraz zastosowanie
22 sierpnia 2023
Pokaż wszystkie

DPF – co to jest i do czego służy?

DPF

Filtr DPF to część w samochodzie, która ma służyć przede wszystkim środowisku. Nie znaczy to jednak, że poza tym w ogóle się nie przydaje. Pozwala ona bowiem ograniczyć spalanie paliwa i chroni inne części przed nadmiernym zużyciem. Problem jednak polega na tym, że konieczne jest częste czyszczenie DPF a nierzadko niezbędna jest jego regeneracja. Dlatego wielu kierowców decyduje się na usuwanie DPF z samochodu. Czy słusznie?

Co to dokładnie jest DPF?

Podzespół ten jest elementem wyposażenia silników wysokoprężnych. Każdy, kto posiada diesla (rok produkcji 2000 albo wyżej) z pewnością zna pojęcie DPF. Głównie ze względu na to, że przynosi on wiele nerwów i często się psuje. Niestety, do tej poro nie wynaleziono innych, acz podobnych technologii, które były by bardziej przyjazne dla użytkownika. No dobrze, ale czym dokładnie jest ten filtr cząstek stałych (z ang. Diesel Particulate Filter)? Wyłapuje on ze spalin cząstki stałe, tym samym je oczyszczając. Najczęściej na DPF zostaje po prostu sadza. Dzięki wmontowaniu filtra w silniki diesla udało się ograniczyć ilość czarnego dymu wydostającego się do atmosfery, czyli oczyścić spaliny i zredukować emisję bardzo szkodliwych tlenków azotu (NOx). Jest to tak zwana technologia SCR (Selektywna Redukcja Katalizatorów), popularnie stosowana w silnikach diesla. Jak zatem można się zorientować – działanie filtra jest zbawienne dla atmosfery.

Jak wygląda DPF? Budowa

Wyglądem przypomina on katalizator – znajdziemy go w okrągłej metalowej puszce. Zdarza się również, że puszka ta jest płaska. W środku umieszczony jest ceramiczny wkład, zbudowany z małych kanalików ułożonych w sposób równoległy. Są to kanaliki wlotowe oraz wylotowe, gdzie te pierwsze zaślepione są od strony tłumika, drugie zaś zamknięte zostały od strony silnika. Zazwyczaj umieszczony jest blisko silnika, gdyż ze względu na wyższą temperaturę spalin, zapychanie się filtra zostało ograniczone. To sprawia, że istnieje mniejsze ryzyko, iż będzie wymagana szybka regeneracja DPF.

Budowa filtra DPF jest prosta. Składa się on z ceramicznego wkładu i metalowej obudowy. Jego struktura przypomina plaster miodu, z tym że liczba kanalików jest większa, są one częściowo zatkane i są porowate. Cząstki sadzy są większe niż pory w filtrze, co sprawia, że zatrzymują się w filtrze i są później usuwane w procesie regeneracji. Spaliny przepływają przez otwarte kanaliki, w których małe cząsteczki przedostają się przez pory i wylatują z układu wydechowego, podczas gdy większe cząstki sadzy zatrzymują się w środku.

Jak działa filtr DPF?

Pierwsze filtry były stosowane już od roku 1980, ale stały się bardziej powszechne w samochodach od 1996 roku, zwłaszcza w jednostkach napędowych HDI. Norma Euro4 wprowadzona w 2005 roku wymusiła stosowanie DPF, a norma Euro5 z 2009 roku sprawiła, że każdy pojazd z silnikiem wysokoprężnym poruszający się po drogach europejskich musi być wyposażony w filtr cząstek stałych.

Regeneracja filtra DPF jest kluczowym procesem, który pozwala na wydłużenie jego żywotności. Istnieją trzy główne tryby regeneracji: pasywna, aktywna i wymuszona. W przypadku regeneracji pasywnej, sadza jest neutralizowana samoczynnie. Regeneracja aktywna jest inicjowana przez sterownik silnika, który zwiększa temperaturę spalin. W przypadku regeneracji wymuszonej, proces ten nie może być wykonany samodzielnie przez użytkownika i wymaga interwencji serwisowej.

Praca filtrów cząstek stałych jest nadzorowana przez różne czujniki, takie jak czujnik różnicy ciśnień czy czujniki temperatury spalin. Te czujniki dostarczają ważnych informacji sterownikowi silnika, który na ich podstawie kontroluje proces regeneracji filtra.

W skrócie, filtr DPF jest kluczowym elementem w samochodach, który pomaga w ochronie środowiska poprzez redukcję emisji szkodliwych cząstek stałych. Jego prawidłowa praca i regularna regeneracja są kluczowe dla zachowania efektywności i długiej żywotności filtra.

DPF – jak rozpoznać, że dzieje się źle?

Informacji o tym, co się dzieje z naszym filtrem powinniśmy szukać u dobrego mechanika. Najlepiej, jeżeli zostanie nam zaproponowana diagnostyka komputerowa, która wykaże czy powinniśmy nasz DPF wymienić czy wszystko jest w porządku. DPF wymienia się zazwyczaj co 120 000 kilometrów, choć nie jest to reguła. Czasami wytrzyma on nawet do 180 000 km, a niektórzy muszą go wymienić nawet po kilkunastu tysiącach przejechanych kilometrów. Jest jednak sposób, aby starać się odwlec w czasie kupno nowej części, choć nie jest to łatwe. Otóż DPF nie lubi krótkich tras, ponieważ silnik nie rozgrzewa się na tyle, aby skutecznie wypalać sadzę. Warto zatem raz na jakiś czas wybrać się na dłuższą wycieczkę i postarać się wówczas o wyższe obroty silnika podczas jazdy. Można również kupić specyfiki, które mają wspomagać wypalanie sadzy. Ważna jest również regularna wymiana oleju. Jeżeli jednak nie uda się i konieczna będzie wymiana filtra – nie warto przepłacać za nowy. W mieście Zielona Góra znajduje się sklep z częściami po regeneracji. Są one tańsze i tak samo solidne jak nowe podzespoły.

Zasady działania cząstek stałych DPF

Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF, jest kluczowym elementem w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Jego główna zasada działania polega na mechanicznym filtrowaniu i gromadzeniu zanieczyszczeń ze spalin samochodowych. Filtr ten jest zbudowany z naprzemiennych kanałów dolotowych i wylotowych, przez które przepływają spaliny. Wewnątrz filtra znajduje się ceramiczny lub metalowy wkład, który jest wypełniony licznymi kanalikami ułożonymi naprzemiennie. Ścianki tych kanalików są porowate, co pozwala na zatrzymanie cząstek stałych, takich jak sadza i pył, które powstają podczas spalania paliwa.

Ważnym aspektem działania filtra DPF jest proces samoczynnego wypalania, który polega na krótkotrwałym podgrzewaniu filtra w celu spalenia zgromadzonych cząstek stałych. Proces ten jest kontrolowany przez czujnik temperatury filtra cząstek stałych. W przypadku uszkodzenia tego czujnika, może dojść do większego zużycia paliwa, dłuższego lub niekończącego się wypalania filtra oraz zapalenia kontrolki check engine.

W skrócie, zasada działania filtra cząstek stałych DPF polega na mechanicznym zatrzymywaniu cząstek stałych ze spalin i regularnym procesie wypalania, który pozwala na usunięcie zgromadzonych zanieczyszczeń i zapewnia efektywne działanie filtra.

Zapchany DPF – objawy

Zapchany filtr cząstek stałych DPF to problem, z którym borykają się wielu właścicieli samochodów z silnikami diesla. Oto typowe objawy wskazujące na zapchanie filtra DPF:

  1. Kontrolka DPF na tablicy rozdzielczej: W wielu modelach pojazdów po zaświeceniu tej kontrolki oznacza to, że w filtrze zgromadziło się za dużo sady i popiołów.
  2. Spadki w osiągach: Jeśli zauważasz, że Twój samochód nie osiąga takich prędkości jak wcześniej, może to być spowodowane zapchanym filtrem DPF.
  3. Zwiększanie obrotów silnika: Jeśli silnik zaczyna pracować z wyższymi obrotami bez wyraźnej przyczyny, może to być spowodowane błędnymi sygnałami wysyłanymi przez filtr DPF.
  4. Silnik w trybie awaryjnym: W niektórych przypadkach zapchany filtr DPF może spowodować, że silnik przejdzie w tryb awaryjny.
  5. Szybkie zatarcie silnika: Może to być spowodowane utratą właściwości smarnych oleju silnikowego.
  6. Utrata mocy: Jeśli zauważysz, że Twój samochód nie reaguje tak szybko na dodawanie gazu, może to być objaw zapchanego filtra DPF.
  7. Błędy w sterowniku: W niektórych przypadkach mogą pojawić się błędy P2463 lub P2002, które wskazują na problem z filtrem DPF.

Jeśli zauważysz którykolwiek z powyższych objawów, zaleca się skonsultowanie się z mechanikiem lub specjalistą ds. filtrów DPF. Jazda z zapchanym filtrem DPF może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem i może być kosztowna w naprawie.

Zapchany DPF - objawy
Zapchany DPF – objawy / canva

Regeneracja filtrów DPF i FAP

Przede wszystkim warto jest pamiętać o tym, że DPF oraz FAP to nie jest to samo. Są to dwie różne technologie SCR, które działają bardzo podobnie, jednak FAP to filtry mokre i posiadają zbiornik, który dozuje specjalny płyn. Ma to na celu obniżenie aż o 200 stopni Celsjusza samozapłon sadzy. Dzięki temu filtry te są bardziej wytrzymałe niż DPF, które są filtrami suchymi. Te drugie działają natomiast poprzez wtryskiwanie dodatkowej dawki oleju napędowego, która ma z kolei podnieść temperaturę dostających się do filtra spalin i spalić sadzę. Jest to tak zwana regeneracja aktywna. Jednak w praktyce oba filtry cząstek stałych DPF FAP są nie tylko dość mocno awaryjne i po dość krótkiej „służbie” wymagana jest ich regeneracja, ale także są dość drogie w naprawie.

DPF Zielona Góra

Jak wspomieliśmy – Zielona Góra to siedziba sklepu z używanymi częściami. Bez obaw można jednak takie miejsce odwiedzić, w celu zaoszczędzenia pieniędzy. Jeżeli już diagnostyka komputerowa wykaże, że nasz filtr się zużył i przyjdzie nam go wymieniać to warto pamiętać, że to nie jest tania rzecz. Regeneracja, którą wykonuje Reparts w mieście Zielona Góra jest naprawdę solidna. Wszelkie informacje na temat firmy znajdują się na jej stronie. W przypadku wątpliwości można napisać maila a specjaliści z miasta Zielona Góra z pewnością odpowiedzą na pytania.

Wszystkie oferowane przez Reparts produkty to jednocześnie galeria ich sukcesów. To miejsce, którego siedziba znajduje się w mieście Zielona Góra, jest jednym z lepszych sklepów z częściami jaki można tam spotkać. Podzespoły są bardzo porządnie przygotowane do dalszego działania a jednocześnie nie kosztują majątku.

Komentarze są wyłączone.