wtryskiwacze
Wtryskiwacz – co to jest i do czego służy?
14 września 2019
regeneracja wtryskiwaczy
Regeneracja wtryskiwaczy – dlaczego warto nam zaufać?
19 września 2019

DPF – co to jest i do czego służy?

DPF

Filtr DPF to część w samochodzie, która ma służyć przede wszystkim środowisku. Nie znaczy to jednak, że poza tym w ogóle się nie przydaje. Pozwala ona bowiem ograniczyć spalanie paliwa i chroni inne części przed nadmiernym zużyciem. Problem jednak polega na tym, że konieczne jest częste czyszczenie DPF a nierzadko niezbędna jest jego regeneracja. Dlatego wielu kierowców decyduje się na usuwanie DPF z samochodu. Czy słusznie?

Co to dokładnie jest DPF?

Podzespół ten jest elementem wyposażenia silników wysokoprężnych. Każdy, kto posiada diesla (rok produkcji 2000 albo wyżej) z pewnością zna pojęcie DPF. Głównie ze względu na to, że przynosi on wiele nerwów i często się psuje. Niestety, do tej poro nie wynaleziono innych, acz podobnych technologii, które były by bardziej przyjazne dla użytkownika. No dobrze, ale czym dokładnie jest ten filtr cząstek stałych (z ang. Diesel Particulate Filter)? Wyłapuje on ze spalin cząstki stałe, tym samym je oczyszczając. Najczęściej na DPF zostaje po prostu sadza. Dzięki wmontowaniu filtra w silniki diesla udało się ograniczyć ilość czarnego dymu wydostającego się do atmosfery, czyli oczyścić spaliny i zredukować emisję bardzo szkodliwych tlenków azotu (NOx). Jest to tak zwana technologia SCR (Selektywna Redukcja Katalizatorów), popularnie stosowana w silnikach diesla. Jak zatem można się zorientować – działanie filtra jest zbawienne dla atmosfery.

Jak wygląda DPF?

Wyglądem przypomina on katalizator – znajdziemy go w okrągłej metalowej puszce. Zdarza się również, że puszka ta jest płaska. W środku umieszczony jest ceramiczny wkład, zbudowany z małych kanalików ułożonych w sposób równoległy. Są to kanaliki wlotowe oraz wylotowe, gdzie te pierwsze zaślepione są od strony tłumika, drugie zaś zamknięte zostały od strony silnika. Zazwyczaj umieszczony jest blisko silnika, gdyż ze względu na wyższą temperaturę spalin, zapychanie się filtra zostało ograniczone. To sprawia, że istnieje mniejsze ryzyko, iż będzie wymagana szybka regeneracja DPF.

DPF – jak rozpoznać, że dzieje się źle?

Informacji o tym, co się dzieje z naszym filtrem powinniśmy szukać u dobrego mechanika. Najlepiej, jeżeli zostanie nam zaproponowana diagnostyka komputerowa, która wykaże czy powinniśmy nasz DPF wymienić czy wszystko jest w porządku. DPF wymienia się zazwyczaj co 120 000 kilometrów, choć nie jest to reguła. Czasami wytrzyma on nawet do 180 000 km, a niektórzy muszą go wymienić nawet po kilkunastu tysiącach przejechanych kilometrów. Jest jednak sposób, aby starać się odwlec w czasie kupno nowej części, choć nie jest to łatwe. Otóż DPF nie lubi krótkich tras, ponieważ silnik nie rozgrzewa się na tyle, aby skutecznie wypalać sadzę. Warto zatem raz na jakiś czas wybrać się na dłuższą wycieczkę i postarać się wówczas o wyższe obroty silnika podczas jazdy. Można również kupić specyfiki, które mają wspomagać wypalanie sadzy. Ważna jest również regularna wymiana oleju. Jeżeli jednak nie uda się i konieczna będzie wymiana filtra – nie warto przepłacać za nowy. W mieście Zielona Góra znajduje się sklep z częściami po regeneracji. Są one tańsze i tak samo solidne jak nowe podzespoły.

Regeneracja filtrów DPF FAP

Przede wszystkim warto jest pamiętać o tym, że DPF oraz FAP to nie jest to samo. Są to dwie różne technologie SCR, które działają bardzo podobnie, jednak FAP to filtry mokre i posiadają zbiornik, który dozuje specjalny płyn. Ma to na celu obniżenie aż o 200 stopni Celsjusza samozapłon sadzy. Dzięki temu filtry te są bardziej wytrzymałe niż DPF, które są filtrami suchymi. Te drugie działają natomiast poprzez wtryskiwanie dodatkowej dawki oleju napędowego, która ma z kolei podnieść temperaturę dostających się do filtra spalin i spalić sadzę. Jest to tak zwana regeneracja aktywna. Jednak w praktyce oba filtry cząstek stałych DPF FAP są nie tylko dość mocno awaryjne i po dość krótkiej „służbie” wymagana jest ich regeneracja, ale także są dość drogie w naprawie.

DPF Zielona Góra

Jak wspomieliśmy – Zielona Góra to siedziba sklepu z używanymi częściami. Bez obaw można jednak takie miejsce odwiedzić, w celu zaoszczędzenia pieniędzy. Jeżeli już diagnostyka komputerowa wykaże, że nasz filtr się zużył i przyjdzie nam go wymieniać to warto pamiętać, że to nie jest tania rzecz. Regeneracja, którą wykonuje Reparts w mieście Zielona Góra jest naprawdę solidna. Wszelkie informacje na temat firmy znajdują się na jej stronie. W przypadku wątpliwości można napisać maila a specjaliści z miasta Zielona Góra z pewnością odpowiedzą na pytania.

Wszystkie oferowane przez Reparts produkty to jednocześnie galeria ich sukcesów. To miejsce, którego siedziba znajduje się w mieście Zielona Góra, jest jednym z lepszych sklepów z częściami jaki można tam spotkać. Podzespoły są bardzo porządnie przygotowane do dalszego działania a jednocześnie nie kosztują majątku.

Komentarze są wyłączone.