Celem układu recyrkulacji gazów spalinowych jest zmniejszenie emisji CO2, które przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza. Pierwsze układy EGR zostały montowane w pojazdach w 1973 roku, a dziś większość aut ma ten system.
Dopóki układ EGR działa prawidłowo to nie powinien mieć wpływu na osiągi. Z kolei jeśli układ jest nieszczelny i nie działa to może powodować problemy z napędem, w tym nagłe zatrzymywanie, trudny rozruch, podwyższoną emisję CO2. Niezbędna jest wtedy regeneracja zaworu EGR.
Recyrkulacja spalin redukuje tworzenie się CO2, umożliwiając wyciek do kolektora dolotowego. Podciśnienie w kolektorze zasysa spaliny z powrotem do silnika. Większość starszych układów EGR wykorzystuje zawór EGR regulowany próżniowo, podczas gdy nowsze pojazdy mają elektroniczny zawór do sterowania recyrkulacją spalin.
Gdy silnik pracuje na biegu to zawór EGR jest zamknięty i nie ma przepływu EGR do kolektora. EGR pozostaje zamknięty do momentu aż silnik jest rozgrzany i pracuje pod obciążeniem. Gdy obciążenie wzrasta, zawór EGR otwiera się i zaczyna wyciekać z powrotem do kolektora dolotowego. Obniża to temperaturę spalania i zmniejsza się tworzenie CO2.
Oprócz EGR stosowane są również inne metody, które mają na celu zmniejszenie CO2. Choć niektóre nowoczesne silniki, pracują tak czysto, że nie potrzebują układu EGR.
Po pierwsze musisz dowiedzieć się jaki zawór EGR znajduje się w diagnozowanym pojeździe. W ten sposób będziesz mógł skorzystać z odpowiedniej procedury testowej. Zapoznaj się ze wskazówkami podanymi na zaworze oraz z instrukcją serwisową i postępuj zgodnie z instrukcjami.
Istnieje kilka sposobów na rozwiązanie problemu z układem EGR. Poniższa ogólna procedura może pomóc rozwiązać problem z EGR.
Zapoznaj się ze specyfikacją silnika i sprawdź czas zapłonu. Jeśli czas jest zgodny ze specyfikacją to sprawdź temperaturę roboczą silnika. Problem z chłodzeniem może powodować uszkodzenia silnika. Jeśli temperatura mieści się w normalnym zakresie i nie występują widoczne problemy z chłodzeniem to inne możliwości zbadania zaworu ERG obejmują świece zapłonowe. Upewnij się, że wykluczyłeś wszystkie inne możliwości, zanim skoncentrujesz się na układzie EGR.
Następnie sprawdź przewód podciśnienia zaworu EGR. Jeżeli silnik pracuje w normalnej temperaturze roboczej, powinno być podciśnienie. Sprawdź również sam zawór EGR. Z powodu położenia zaworu może być trudno sprawdzić czy trzpień zaworu porusza się, gdy silnik jest obracany z prędkością 1500 do 2000 obrotów na minutę, przez spowolnienie otwierania i zamykania przepustnicy. Trzpień zaworu EGR powinien się poruszać, jeśli zawór działa prawidłowo. Lusterko ręczne może ułatwić obserwację trzpienia zaworu. Uważaj, aby nie dotknąć zaworu, ponieważ będzie gorący. Jeśli trzpień zaworu nie porusza się, gdy silnik jest obracany, prawdopodobnie wystąpił problem z zaworem EGR.