Jednym z elementów samochodów z silnikiem diesla jest filtr DPF. Filtr cząstek stałych montowany jest w każdym takim silniku, jednak z upływem czasu, może dochodzić do różnych komplikacji. Sprawdź, czym jest filtr DPF i do czego może przydać się emulator DPF oraz kasownik błędów!
Filtr cząstek stałych, nazywany inaczej DPF, to specjalistyczne urządzenie, które posiada każdy samochód z silnikiem diesla. Znajduje się w układzie wydechowym, który skonstruowany jest z wielu komponentów. Wszystkie ze sobą ściśle współpracują, by maksymalnie zmniejszyć i uzdatnić spaliny, zanim wydostaną się na zewnątrz i staną się częścią wdychanego na co dzień powietrza.
Ten zaawansowany układ wydechowy bywa zawodny. Jest dość skomplikowany, a każda część powinna działać prawidłowo, aby całość zadowalała. Jednak często dochodzi do usterki w filtrze DPF, a mianowicie jest to zapchanie filtra cząstek stałych. Może to powodować kolejne błędy w pojeździe, zwłaszcza w samochodach ciężarowych, co z kolei prowadzi często do znacznym zmniejszeniem mocy podczas jazdy czy też wymuszoną prędkością, która nie przekracza 20 km/h. Jeśli taka awaria wystąpi za granicą, koszt tego może być bardzo wysokie. W przypadki dużych firm są to kwoty rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Właśnie dlatego powstało takie urządzenie, jak kasownik błędów. Pozwala on na szybkie skasowanie błędów w komputerze samochodowym, dzięki czemu samochodowi przywrócona zostaje pełna sprawność. Błąd filtra DPF, w przypadku obciążonego zestawu oznacza nie tylko spory spadek mocy, ale w wielu przypadkach także całkowity zastój. Mogą pojawić się problemy podczas uruchamiania silnika, a także zwiększenie zużycia paliwa. Nie zawsze można skorzystać z warsztatu. Kasownik błędów umożliwia natychmiastowe działanie, niezależnie od tego, gdzie się w danej chwili znajduje kierowca. W takim stanie filtr DPF może poczekać aż do naprawy pojazdu.
Emulator DPF sprawdzi się podczas ograniczeń mocy i błędów wyskakujących podczas pracy silnika. Emulator jest w stanie zastąpić w ciężarówce takie elementy jak czujnik temperatury katalizatora, czujnik NOx na wlocie i wylocie, kompletny zespół pompy razem z czujnikiem różnicy ciśnienia, środek AdBlue w zbiorniku i czujnik temperatury czy układ ECU/ACM. Jeśli jesteś zawodowym kierowcą ciężarówki, a Twój silnik to diesel, koniecznie zdecyduj się na dodanie kasownika błędów do swojego standardowego wyposażenia.