Wszelkie obce dźwięki z wnętrza samochodu wzbudzają czujność dobrego kierowcy. Zwłaszcza jeśli ich źródłem jest system wrażliwy na bezpieczeństwo, który jest bezpośrednio związany z prowadzeniem pojazdu. Kierownica może wydawać różne dźwięki: szum, piski, grzechotanie, ale stukanie w układzie kierowniczym jest bez wątpienia absolutnym liderem wśród nich.
Pukanie może być słyszalne podczas skręcania, może być wydawane przez kierownicę podczas pokonywania nierówności przy niskiej prędkości. Dźwięk ten nie zawsze sygnalizuje poważny problem, ale zdecydowanie oznacza konieczność wizyty w serwisie – ewentualnie warsztacie STS.Parts w Warszawie.
Grzechotanie lub stukanie w przekładni kierowniczej może być objawem wielu usterek układu jezdnego samochodu. Najczęstszą przyczyną jest awaria końcówek drążków kierowniczych. Ich przeguby poluzowują się w tulejach, co powoduje dźwięki i luz w kierownicy. Nie jest to jednak jedyne możliwe źródło stukania, ponieważ mogą się zdarzyć inne rzeczy, takie jak
Nieprawidłowe działanie układu kierowniczego jest często związane z naruszeniem szczelności elementów: pylników, uszczelek, uszczelek. Wilgoć, która dostaje się do środka, uszkadza zarówno części metalowe, jak i elementy elektryczne jednostek.
Jak można się domyślić, koszt, złożoność i czas trwania naprawy silnie zależą od charakteru uszkodzenia. O ile w przypadku słabego dokręcenia wystarczy kilka minut by wyeliminować usterkę (swoją drogą niekoniecznie musi to być zębatka, czasem stukanie w kierownicy może pojawić się z powodu źle zamocowanych kół po wizycie w serwisie oponiarskim), to luzy i stuki związane z uszkodzeniem zębów drążka wymagają poważnych i skomplikowanych napraw, a w niektórych przypadkach nawet wymiany zębatki kierowniczej.
Kierownica i hamulce to najważniejsze aktywne systemy bezpieczeństwa samochodu. Umożliwiają one kierowcy zmianę kierunku jazdy i unikanie przeszkód lub kolizji z innymi pojazdami. Ważna jest nie tylko błyskawiczna reakcja osoby siedzącej za kierownicą, ale także odpowiednia reakcja układu kierowniczego pojazdu. Hałasy, stuki i grzechotki w przekładni kierowniczej są oznakami problemów, które mogą przeszkadzać w prowadzeniu pojazdu.
Objawów tych nie należy ignorować. Jeśli źródłem obcych dźwięków jest końcówka, jej awaria może prowadzić do mniej wyraźnej reakcji na kierownicę, a ostatecznie, gdy palec zostanie wyrwany z tulei, do utraty kontroli nad samochodem. Przy dużej prędkości może to prowadzić do wjechania na nadjeżdżający pas ruchu i innych nieprzewidywalnych konsekwencji.
Nieprawidłowe działanie przekładni kierowniczej może nie być tak śmiertelne, ale również może powodować problemy z kierowaniem. Awaria wspomagania układu kierowniczego, hydraulicznego lub elektrycznego, skutkuje ciężką kierownicą i trudnościami w skręcaniu, co również wpływa na prowadzenie pojazdu i bezpieczeństwo.
Pierwszym krokiem jest diagnostyka, identyfikacja problemu. Kierowcy jest bardzo trudno zrobić to samodzielnie, nawet jeśli zna się na samochodach. Potrzebny jest podnośnik lub kanał inspekcyjny, a także specjalne narzędzia. Objawy różnych awarii są często podobne i różnią się niuansami, więc doświadczenie zdobyte na różnych przykładach nie zaszkodzi.
Najlepiej więc zlecić usunięcie stukania w przekładni kierowniczej profesjonalistom, którzy zajmują się tym od wielu lat. Czekamy na Ciebie w STS.Parts! Możesz kupić części zamienne i umówić się na naprawę na naszej stronie https://sts.parts/pl