Jakie tarcze i klocki hamulcowe do motocykla wybrać? Zdjęcie: pixabay.com
Precyzja hamowania w motocyklu ma kluczowe znaczenie nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa, choć – rzecz jasna – jest ono bardzo istotne. Choć inwestycja w układ hamulcowy może wydawać się niezbyt oczywista w kontekście potencjału lepszych osiągów, może je poprawić. W jaki sposób? Kiedy klocki hamulcowe w motocyklu wymagają wymiany i jak je wybrać? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie.
Układ hamulcowy w motocyklu ma dość prostą budowę, natomiast nadmierna eksploatacja i zużycie jakiejkolwiek części generuje spore zagrożenie. W razie potrzeby natomiast każdy element powinien mieć na stanie sklep motocyklowy w Warszawie lub innej miejscowości z takim punktem na mapie.
Układ hamulcowy w motocyklu działa na bardzo prostej zasadzie, zamieniając energię kinetyczną pojazdu w energię cieplną. Właśnie dlatego poszczególne części są narażone na pracę w bardzo wysokich temperaturach. Przy standardowej jeździe po drodze publicznej może to być ok. 200 stopni Celsjusza dla tarcz hamulcowych, natomiast na torze wartości mogą być nawet potrojone. Łatwo więc zrozumieć, dlaczego na częściach do układu hamulcowego nie można oszczędzać.
Warto pamiętać również, że poszczególne elementy układu hamulcowego mogą zostać uszkodzone podczas upadku czy zdarzenia drogowego, ale także na skutek zwykłej eksploatacji.
Tarcze hamulcowe motocyklowe pracują w ścisłej integracji z pozostałymi elementami układu hamulcowego, chroniąc klocki przed przegrzaniem i wydłużając ich żywotność. Ponieważ są elementem widocznym, dla wielu motocyklistów pełnią również znaczenie wizualne.
Kiedy tarcze hamulcowe trzeba wymienić? Pierwszym powodem jest przeważnie ich naturalne zużycie – stopień zużycia określa się na podstawie grubości tarczy. Standardowo wartość ta nie powinna być niższa nić 3 – 5 mm. Wymiana może być powiązana z chęcią poprawy siły hamowania. Ta kwestia wymaga jednak starannego przemyślenia. Musimy mieć na względzie fakt,że na układ hamulcowy składa się kilka elementów i może okazać się, że wymiana samych tarcz nie przyniesie pożądanego efektu. Trzeba rozważyć także wymianę płynu hamulcowego, przewodów lub klocków. Wszystkie te części oferuje Inter Motors.
Wybór tarczy hamulcowej zależy głównie od producenta motocykla. Na rynku dostępne są różne typy tarcz, podzielone według sposobu montażu oraz kształtu.
Główne różnice dotyczą systemu montażu tarczy do felgi. Motocykle o mniejszej pojemności, skutery i starsze modele często mają tarcze mocowane bezpośrednio do felgi. Rozwiązanie to można spotkać także w niektórych nowoczesnych chopperach i cruiserach. Tarcza wykonana jest z jednego elementu i montowana bezpośrednio na otworach felgi, co może prowadzić do odkształceń przy wysokich temperaturach, które są przenoszone na zacisk. Dlatego stosuje się tarcze pływające i pół-pływające, składające się z dwóch elementów.
W tarczach pływających pierścień montażowy, często wykonany z innego materiału niż sama tarcza, jest mocowany do felgi, a element cierny tarczy jest mocowany do pierścienia za pomocą tulejek. Poprawia to dystrybucję ciepła i osiągi układu hamulcowego. Dzięki temu systemowi klocek hamulcowy może minimalnie się poruszać względem tarczy, co zmniejsza zużycie. Istnieją również tarcze pół-pływające oraz rozwiązania dedykowane konkretnym producentom motocykli.
Większość tarcz hamulcowych w motocyklach jest wykonana ze stali nierdzewnej. Posiadają one nacięcia, które pomagają odprowadzać wodę. W sporcie motorowym, jak MotoGP, używa się karbonowych tarcz, które wymagają rozgrzania przed pracą, co czyni je nieodpowiednimi do użytku na drogach publicznych.
Klocki hamulcowe składają się z elementu ciernego i płytki, do której jest on przymocowany. Producenci stosują różne metody produkcji i łączenia elementu ciernego z płytką (np. TRW używa specjalnych ząbków w metodzie NRS) oraz różne mieszanki materiałów ciernych. Skład mieszanki powinien odpowiadać Twojemu stylowi jazdy, ponieważ wpływa na skuteczność hamowania i trwałość klocków.
Zaleca się, aby element cierny klocka hamulcowego miał co najmniej 2 mm grubości. Dokładne informacje na temat minimalnej grubości znajdziesz w książce serwisowej motocykla.
Najprostszy sposób na sprawdzenie, czy klocki wymagają wymiany, to ich podstawowa weryfikacja. Pamiętaj, że klocki powinny mieć co najmniej 2 mm grubości. Najlepiej wyjąć je z zacisku, aby dokładnie zmierzyć. Nierównomierne zużycie klocków, spowodowane np. uszkodzoną tarczą, jest również ważnym powodem do ich wymiany. Również i w tym przypadku wyróżniamy kilka typów klocków, w tym sinterowe klocki hamulcowe wykonane ze spieków metali, idealne przy cięższych maszynach, klocki organiczne oraz klocki półsinterowe stanowią