Koło dwumasowe powstało około połowy lat osiemdziesiątych. Wymyślono je, ponieważ z racji rozwoju kół samochodowych, klasyczne tłumiki drgań przestały być wydajne na tyle, aby były wciąż akceptowane przez użytkowników. Jednak oprócz historii powstania warto jest wiedzieć czym koło dwumasowe jest oraz jaką pełni funkcję w pojeździe. Informacje o tym do czego jest nam ono potrzebne w samochodzie znajdują się w artykule poniżej.
Aktualnie dwumasa jest dość popularnym rozwiązaniem. W dzisiejszych czasach nawet 75% aut opuszcza fabryki samochodowe z zamontowanym kołem dwumasowym. Nie jest to zatem część niezbędna do tego, aby pojazd działał (bez sprzęgła, czy silnika mogłoby być ciężko 😉 ), ale z pewnością dobrze jest, gdy samochód ją posiada. Podobnie jak w przypadku turbosprężarki – bez niej auto pojedzie, ale o ile poprawia ona jakość użytkowania? No właśnie. Dwumasa jest jednak dość kontrowersyjną częścią, ponieważ nie ma gwarancji, że wytrzyma ona długie lata. Raczej warto się nastawić na to, że może wymagać dość szybko regeneracji bądź wymiany ze względu na trudne warunki pracy. Ze względu na wysokie koszty całkowicie nowej części lepszą opcją może okazać się jednak regeneracja koła dwumasowego, warto zatem zaczerpnąć informacji na jej temat.
Podzespół ten ma bardzo ważne zadanie, otóż pozwala on na ograniczenie spalania paliwa przez samochód, ale przede wszystkim chroni inne jego części przed zbyt szybkim zużyciem. W jaki sposób to robi? Otóż kiedy auto pracuje, jego silnik silnie drży. Drgania te mają negatywny wpływ na układ napędowy, prowadzą one do szybszej eksploatacji m.in. sprzęgła oraz skrzyni biegów. Ponadto wywołują one ogromny hałas, co nie odpowiada ani kierowcom ani innym uczestnikom ruchu drogowego. Nie jest bowiem dobrze, jeżeli przejeżdżając przez Gorzów słyszy nas całe województwo wielkopolskie, prawda? Otóż rolą kół dwumasowych jest ograniczenie wszystkich wymienionych wyżej nieprzyjemności poprzez pochłanianie owych drgań do minimum. Dzieje się to przy pomocy systemu założonego ze sprężyn oraz tłumików. Dzięki tej części samochodowej możemy zatem wydłużyć żywotność pozostałych podzespołów, oszczędzić na paliwie i przejechać po cichu nawet cały kraj (nawet jadąc finezyjną trasą przez warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, opolskie aż do miasta Nowa Sól, obok miasta Zielona Góra).
Koło dwumasowe zamachowe, często nazywane kołem DMF (z ang. Dual Mass Flywheel), jest zaawansowanym komponentem stosowanym w nowoczesnych samochodach, głównie z silnikami wysokoprężnymi. Jego głównym zadaniem jest tłumienie drgań i wibracji generowanych przez silnik, co przekłada się na zwiększenie komfortu jazdy i dłuższą żywotność innych elementów układu napędowego.
Koło dwumasowe składa się z dwóch głównych części: wewnętrznej i zewnętrznej, które są połączone sprężynami lub innymi elementami tłumiącymi. Gdy silnik pracuje, generuje drgania, zwłaszcza w momencie przejścia przez tzw. „martwe punkty”. Dzięki elastycznemu połączeniu obu części koła, drgania te są tłumione, zanim zostaną przekazane do skrzyni biegów.
W praktyce oznacza to, że podczas gdy wewnętrzna część koła obraca się w rytmie pracy silnika, zewnętrzna część obraca się w bardziej płynny i stały sposób, co minimalizuje wibracje przenoszone na skrzynię biegów. Dzięki temu zmniejsza się hałas, wibracje na wale korbowym oraz zużycie innych elementów układu napędowego.
Koło dwumasowe zamachowe ma jednak swoje wady. Ze względu na skomplikowaną budowę jest droższe w produkcji i wymianie niż tradycyjne koło jednomasowe. Ponadto, z czasem elementy tłumiące wewnątrz koła mogą ulec zużyciu, co prowadzi do konieczności wymiany całego komponentu.
Mimo tych wad, korzyści płynące z zastosowania koła dwumasowego, takie jak zwiększony komfort jazdy i dłuższa żywotność układu napędowego, sprawiają, że jest ono chętnie stosowane w wielu nowoczesnych pojazdach.
Dwumasa, jeżeli nie daje żadnych objawów wcześniej, powinna zostać wymieniona po około 200 000 km. Niestety, gołym okiem nie da się ocenić czy regeneracja koła dwumasowego powinna odbyć się na „już” czy może jeszcze poczekać, szczególnie jeżeli sprawdza to osoba zupełnie zielona w temacie. Warto zatem co jakiś czas udać się do specjalisty, aby mógł rzucić okiem i przekazać nam profesjonalną informację odnośnie stanu tego podzespołu w naszym pojeździe. Wówczas dowiemy się czy faktycznie potrzebna jest regeneracja koła dwumasowego. Są oczywiście pewne 'objawy', które świadczą o tym, że koło się zużyło i potrzebna jest jego natychmiastowa regeneracja. Jakie? Jeżeli usłyszymy hałas na biegu jałowym, który zmienia się po wciśnięciu sprzęgła może zapalić nam się w głowie czerwona lampka. To samo dotyczy głośnej pracy silnika, mocnych drgań nadwozia oraz problemów przy zmianie biegów. Podobnie zaniepokoić nas może szarpanie pojazdu przy ruszaniu. Wszystkie te sygnały mogą świadczyć o tym, że naszej dwumasie potrzebna jest regeneracja.
Koło dwumasowe zamachowe, mimo że jest skonstruowane w celu zwiększenia komfortu jazdy i ochrony innych elementów układu napędowego, nie jest wolne od zużycia. W rzeczywistości, różne czynniki mogą przyspieszyć jego degradację. Oto główne przyczyny, które wpływają na zużycie dwumasy:
Aby przedłużyć żywotność koła dwumasowego, warto dbać o regularną konserwację pojazdu, unikać agresywnego stylu jazdy oraz korzystać z wysokiej jakości paliwa.
W momencie, w którym docierają do nas złe informacje o tym, że czas na inwestycje w nową dwumasę zaczynamy szukać najlepszego rozwiązania. Nie chcemy przecież narażać sprzęgła i innych części na nadmierne zużycie. Działać zatem musimy szybko. Wpisujemy zatem w wyszukiwarkę „koło dwumasowe Zielona Góra” i sprawdzamy, która oferta będzie najbardzie korzystna. Dobrą opcją jest wówczas regeneracja kół dwumasowych – jest to opcja stosunkowo tańsza niż zakup nowego sprzętu. Takie podzespoły jakościowo niczym nie różnią się od nówek. Jeżeli jednak nasza część nie nadaje się do niczego to wciąż możemy zakupić dwumasę po regeneracji. W mieście Zielona Góra warto zaufać Reparts, czyli firmie, która oferuje ogromny podzespołów po regeneracji, a w tym właśnie kół dwumasowych.
Zielona Góra to miasto, w którym regeneracja kół dwumasowych jest możliwa. Zamiast od razu kupować nową część warto zatem zastanowić się czy nie warto jednak zaoszczędzić pieniędzy i zaopatrzyć się w używany, ale całkowicie sprawny podzespół. Regeneracja kół dwumasowych i ich sprzedaż to chleb powszedni dla firmy Reparts, dlatego zakupione tu produkty są zawsze najwyższej jakości, nie odbiegającej standardami od nowych części samochodowych.
Zapraszamy do naszego sklepu internetowego z regenerowanymi turbosprężarkami: https://reparts.pl/sklep/kategoria/kola-dwumasowe/
4 Komentarze
[…] Koło dwumasowe, źródło: https://reparts.pl/blog/kolo-dwumasowe-co-to-jest-i-do-czego-sluzy/ […]
[…] Wiel met dubbele massa, bron: https://reparts.pl/blog/kolo-dwumasowe-co-to-jest-i-do-czego-sluzy/ […]
[…] Koło dwumasowe, źródło: https://reparts.pl/blog/kolo-dwumasowe-co-to-jest-i-do-czego-sluzy/ […]
[…] Roue à double masse, source : https://reparts.pl/blog/kolo-dwumasowe-co-to-jest-i-do-czego-sluzy/ […]