Samochód na mienie przesiedleńcze z USA od A do Z!
Samochód na mienie przesiedleńcze z USA od A do Z!
11 grudnia 2019
Czy i kiedy opłaca się instalacja LPG
Czy i kiedy opłaca się instalacja LPG?
24 marca 2020
Pokaż wszystkie

Naprawa zawieszenia pneumatycznego

Naprawa zawieszenia pneumatycznego

Naprawa zawieszenia pneumatycznego

Odkąd około trzydziestu lat temu zaczęto w motoryzacji używać technologii pneumatycznej do amortyzowania samochodów, właściwie nie znaleziono dotychczas rozwiązania, które byłoby korzystniejsze zarówno dla ogólnego komfortu jazdy jak i bezpieczeństwa. Zawieszenia pneumatyczne mają bowiem tę zaletę, że jak żaden inny system wykorzystujący tradycyjne rozwiązania oparte na sprężynujących, metalowych elementach, wpływa na możliwość tłumienia nierówności drogowych, zachowanie właściwych parametrów trakcyjnych pojazdu i ogólną poprawę kontroli nad pojazdem.

Zawieszenie pneumatyczne – zalety

Wykorzystywane dzisiaj zawieszenia adaptacyjne potrafią się nawet przystosowywać do zmieniających się warunków takich jak zwiększenie masy pojazdu na skutek załadowania go ciężkim bagażem, czy przyśpieszenia na lepszym odcinku drogi. Pierwsza z tych zalet pozwala na zachowanie dogodnego prześwitu nawet w sytuacjach, w których samochód wypełniony jest pasażerami i dodatkowo przewozi w bagażniku ciężki ładunek. Nie występuje też efekt osiadania pojazdu na bardziej obciążoną stronę, powiem w przypadku jeśli system wykryje zwiększenie się wagi, dopompuje automatycznie miechy. Ma to również niebagatelne znaczenie przy holowaniu przyczepy, kiedy jej ciężar znacznie zmienia właściwości trakcyjne pojazdu wyposażonego w tradycyjne rozwiązania.

Naprawa zawieszenia pneumatycznego
Naprawa zawieszenia pneumatycznego

Zastosowanie zawieszenia adaptującego się do warunków jest także bardzo wygodne dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę. Jeśli samochód wyposażony w podobny układ będzie poruszał się niewielką prędkością, wtedy system zwiększy prześwit, unosząc auto co pomoże w pokonywaniu nierówności i bezpieczne przejeżdżania na przykład po progach zwalniających. Jeśli zaś na idealnie gładkiej drodze poniesie nas nieco fantazja i mocniej wciśniemy w pedał gazu, system zaadaptuje się do zwiększonej prędkości poprzez obniżenie prześwitu. Dzięki temu auto ma obniżony środek ciężkości i jest w stanie w bardziej kontrolowany sposób pokonywać zakręty. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku aut sportowych, które słabo sobie radzą na wyboistych drogach i możliwość zwiększenia prześwitu jest wręcz zbawienne dla całego podwozia.

W większości tego typu układów możliwe jest również samodzielne ustalenie odpowiadającego nam prześwitu.

Ogólna zasada działania zawieszenia pneumatycznego

Ogólna zasada działania zawieszenia pneumatycznego jest niezwykle prosta i polega na zastąpienie klasycznych elementów sprężynujących miechami napełnianymi powietrzem (ewentualnie innym gazem) poprzez kompresory zasilane z układu elektrycznego lub bezpośrednio przez silnik. Naprawdę skomplikowana jest natomiast cała elektronika sterująca takim układem i jak to zwykle bywa ona też potrafi sprawiać najwięcej kłopotów użytkownikowi.

Chociaż przeciętne zawieszenie pneumatyczne obliczone jest na pokonanie dystansu dochodzącego nawet do czterystu tysięcy kilometrów, czyli teoretycznie powinno być sprawne przez cały okres użytkowania samochodu, to jednak w zależności od warunków w jakich jest wykorzystywane czasem ulega awarii dużo wcześniej.

Naprawa zawieszenia pneumatycznego

Na szczęście naprawa zawieszenia pneumatycznego nie powinna być szczególnie kosztowna, o ile nie zaniedbamy regularnej konserwacji i szczegółowych przeglądów u dobrych mechaników. Wszelkie niepokojące objawy należy natychmiast sprawdzać i to nie tylko dlatego, żeby uniknąć wyższych kosztów naprawy czy regeneracji poszczególnych elementów.

Zawieszenie, czy to klasyczne czy pneumatyczne, to jeden z bardziej istotnych elementów mających wpływ na ogólne bezpieczeństwo jazdy i wystąpienie nagłej awarii podczas jazdy może się skończyć tragicznie.

Jak wybrać odpowiedni serwis?

Z tego powodu szczególnie istotnie wybranie odpowiedniego serwisu, zatrudniającego mechaników znających się akurat na tym rodzaju zawieszenia. Najlepiej będzie więc robić przeglądy w autoryzowanych serwisach, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że przynajmniej zostaną wyeliminowane najczęściej powtarzające się, w danym modelu, usterki i problemy. Istnieją również specjaliści zajmujący się wyłącznie regeneracją zawieszeń pneumatycznych.

W każdym razie zawieszenie pneumatyczne jest na tyle wygodnym i korzystnym rozwiązaniem, że należy oczekiwać coraz większej jego popularyzacji także w samochodach niższej klasy. Na razie cena podobnych układów sprawia, że fabrycznie montują je raczej producenci aut klasy premium zwłaszcza suvów i limuzyn. Często można się również spotkać z rozwiązaniem, w którym samochód posiada zawieszenie pneumatyczne tylko na jednej osi, zazwyczaj tylnej. Jest to metoda stosowana zwłaszcza w autach z nadwoziem kombi, które jakby z natury powinny być przystosowane do przewożenia znacznie większych obciążeń niż inne typy samochodów.

Artykuł napisany przy współpracy z https://shop.limak-airsuspension.pl/pl/

Komentarze są wyłączone.