Układ hamulcowy to jeden z najistotniejszych układów w całym samochodzie. Niesprawne hamulce mogą być źródłem wielu problemów na drodze, przez to w dużej mierze dochodzi do niebezpiecznych wypadków komunikacyjnych. Warto regularnie sprawdzać stan techniczny hamulców, aby mieć stuprocentową pewność, że wszystko z nimi w jak najlepszym porządku i są gotowe do dalszej jazdy, zwłaszcza na dłuższych odcinkach. Hamulce odpowiadają za bezpieczeństwo kierowców, pasażerów oraz reszty uczestników ruchu. Nie wszyscy kierowcy wiedzą jednak jak o nie zadbać. Przede wszystkim tyczy się to przeprowadzania procesu odpowietrzania hamulców.
Zainteresowani powinni w pierwszej kolejności sprawdzić stan techniczny tarcz hamulcowych oraz klocków. Trzeba pamiętać o tym, że w codziennym użytkowaniu nie można doprowadzić do sytuacji, w której będą one w stu procentach zużyte. Wtedy o wypadki na drogach nie jest trudno. W niektórych przypadkach potrzebna będzie wymiana klocków lub tarcz. To właśnie wtedy potrzebne jest odpowietrzanie hamulców. Powietrze znajdujące się w układzie hamulcowym jest bardzo niebezpiecznym elementem, dlatego należy zadbać o to, aby się tam nie znalazło. Odpowietrzanie można wykonać samodzielnie lub powierzyć to zadanie pracownikom warsztatów samochodowych. Druga opcja jest pewniejsza, ponieważ profesjonaliści mają odpowiedni sprzęt do wykonywania takich czynności i posiadają w tej materii niezbędne doświadczenie.
Powietrze w układzie hamulcowym może znaleźć się na wiele różnych sposobów. Przede wszystkim tyczy się to używania przestarzałego już układu hamulcowego. W momencie, gdy się zagotuje, wtedy powietrze zacznie przedostawać się do całego układu i wyrządzi w nim spore szkody. Tak zagotowany płyn jest bardzo niebezpieczny, ponieważ zawiera w sobie spore ilości wody, przez co gotuje się przy każdej wzmożonej eksploatacji. Układ w takim stanie technicznym należy jak najszybciej zregenerować, aby wkrótce nie doszło do poważnych wypadków drogowych, z ofiarami. Istnieje jeszcze kilka innych powodów, przez które powietrze może znaleźć się w układzie hamulcowym. Są to:
Prace serwisowe należy więc rozpocząć od sprawdzenia każdego podzespołu. Dopiero wtedy można mieć stuprocentową pewność tego, że dany podzespół działa jak należy, a inny jest uszkodzony. Szybko postawi się odpowiednią diagnozę. Ważne jest to, aby pamiętać o wymianie płynu hamulcowego, najlepiej raz na dwa lata lub częściej. Kierowcy muszą również zadbać o to, aby nie mieszać ze sobą różnych płynów. Wymiana płynu w prawidłowy sposób doprowadzi do tego, że uszczelki oraz cylindry nie ulegną żadnym uszkodzeniom.
Odpowietrzanie hamulców bez ABS to dla profesjonalistów niezbyt skomplikowana czynność. Najważniejszym elementem takich prac jest to, aby zbiorniczek zasobnikowy był optymalnie wypełniony zakupionym wcześniej płynem hamulcowym. Odpowietrzanie należy rozpocząć od koła, znajdującego się najdalej od pompy hamulcowej. Jest to prawe tylne koło. Następnie należy przejść do lewego tylnego koła, prawego przedniego i lewego przedniego. Kolejność jest w tym przypadku bardzo istotna.
Przy odpowietrzaniu zainteresowani muszą uważać na specjalistyczne zawory odpowietrzające. Są one narażone na zmienne temperatury oraz zmienne warunki eksploatacyjne. Przez to często dochodzi do poważnych zabrudzeń oraz powstania korozji. Warto zadbać więc o to, aby dokładnie oczyścić takie zawory, można użyć do tego zwykłej ścierki. Po otworzeniu wskazanego wyżej zaworu należy zacząć zlewać płyn. Oto kilka istotnych elementów, których nie można uniknąć podczas realizowania procesu odpowietrzania hamulców bez ABS:
To wszystkie czynności, które muszą być wykonane. Żadnej z nich nie można pominąć.
Jeśli chodzi o odpowietrzanie hamulców z ABS, to proces wygląda inaczej. Odpowietrzanie rozpoczyna się w tym przypadku od samej pompy hamulcowej. Podczas wykonywania tej czynności należy regularnie sprawdzać to, czy poziom płynu hamulcowego w zbiorniku jest optymalny, czy też może spadnie poniżej zalecanej wartości. Oczywiście najlepiej, jeśli cała procedura zostanie wykonana przez doświadczonych fachowców, którzy będą wiedzieli jak się za to zabrać i na pewno nie popełnią żadnego błędu. Jeśli poziom płynu spadnie do zaskakująco niskiej wartości, wtedy do układu hamulcowego przedostanie się powietrze. Należy tego uniknąć, ponieważ na dalszym etapie trafi ono bezpośrednio do pompy hamulcowej. W związku z tym, gdy dojdzie do takiej sytuacji należy bezzwłocznie przerwać odpowietrzanie i udać się do specjalistycznego warsztatu samochodowego.
Bardzo istotnym elementem prac związanych z odpowietrzaniem hamulców jest odpowietrzanie dla kół przednich oraz dla kół tylnych w układzie ABS. Jeśli chodzi o koła przednie czynność ta wygląda następująco:
Jak widać wiele z tych czynności się powtarza, ale nie wszystkie są takie same. Warto przejść w tym momencie do czynności związanych z odpowietrzaniem kół tylnych:
W tym przypadku czynności są już nieco inne. Należy jednocześnie pamiętać o tym, aby pompa układu ABS nie pracowała dłużej niż maksimum dwie minuty. Warto robić więc przerwy, aby można było ją schłodzić.
2 Komentarze
[…] Odpowietrzanie hamulców – z ABS i bez ABS: https://reparts.pl/blog/odpowietrzanie-hamulcow-z-abs-i-bez-abs/ […]
[…] Remmen ontluchten – met en zonder ABS: https://reparts.pl/blog/odpowietrzanie-hamulcow-z-abs-i-bez-abs/ […]