Volkswagen T1
Największe forum Volkswagena w Polsce
18 października 2019
KW na KM Przelicznik
KW na KM – Przelicznik
27 października 2019

Odpowietrzanie hamulców – z ABS i bez ABS

Odpowietrzanie-hamulców-z-ABS

Układ hamulcowy to jeden z najistotniejszych układów w całym samochodzie. Niesprawne hamulce mogą być źródłem wielu problemów na drodze, przez to w dużej mierze dochodzi do niebezpiecznych wypadków komunikacyjnych. Warto regularnie sprawdzać stan techniczny hamulców, aby mieć stuprocentową pewność, że wszystko z nimi w jak najlepszym porządku i są gotowe do dalszej jazdy, zwłaszcza na dłuższych odcinkach. Hamulce odpowiadają za bezpieczeństwo kierowców, pasażerów oraz reszty uczestników ruchu. Nie wszyscy kierowcy wiedzą jednak jak o nie zadbać. Przede wszystkim tyczy się to przeprowadzania procesu odpowietrzania hamulców.

Sprawdzenie stanu technicznego tarcz oraz klocków

Zainteresowani powinni w pierwszej kolejności sprawdzić stan techniczny tarcz hamulcowych oraz klocków. Trzeba pamiętać o tym, że w codziennym użytkowaniu nie można doprowadzić do sytuacji, w której będą one w stu procentach zużyte. Wtedy o wypadki na drogach nie jest trudno. W niektórych przypadkach potrzebna będzie wymiana klocków lub tarcz. To właśnie wtedy potrzebne jest odpowietrzanie hamulców. Powietrze znajdujące się w układzie hamulcowym jest bardzo niebezpiecznym elementem, dlatego należy zadbać o to, aby się tam nie znalazło. Odpowietrzanie można wykonać samodzielnie lub powierzyć to zadanie pracownikom warsztatów samochodowych. Druga opcja jest pewniejsza, ponieważ profesjonaliści mają odpowiedni sprzęt do wykonywania takich czynności i posiadają w tej materii niezbędne doświadczenie. 

Odpowietrzanie hamulców z ABS

Powietrze w układzie hamulcowym – jak się dostaje?

Powietrze w układzie hamulcowym może znaleźć się na wiele różnych sposobów. Przede wszystkim tyczy się to używania przestarzałego już układu hamulcowego. W momencie, gdy się zagotuje, wtedy powietrze zacznie przedostawać się do całego układu i wyrządzi w nim spore szkody. Tak zagotowany płyn jest bardzo niebezpieczny, ponieważ zawiera w sobie spore ilości wody, przez co gotuje się przy każdej wzmożonej eksploatacji. Układ w takim stanie technicznym należy jak najszybciej zregenerować, aby wkrótce nie doszło do poważnych wypadków drogowych, z ofiarami. Istnieje jeszcze kilka innych powodów, przez które powietrze może znaleźć się w układzie hamulcowym. Są to:

  • nieszczelność układu hamulcowego,
  • uszkodzenie jednego z podzespołów należącego do całego układu.

Prace serwisowe należy więc rozpocząć od sprawdzenia każdego podzespołu. Dopiero wtedy można mieć stuprocentową pewność tego, że dany podzespół działa jak należy, a inny jest uszkodzony. Szybko postawi się odpowiednią diagnozę. Ważne jest to, aby pamiętać o wymianie płynu hamulcowego, najlepiej raz na dwa lata lub częściej. Kierowcy muszą również zadbać o to, aby nie mieszać ze sobą różnych płynów. Wymiana płynu w prawidłowy sposób doprowadzi do tego, że uszczelki oraz cylindry nie ulegną żadnym uszkodzeniom.

Odpowietrzanie hamulców bez ABS

Odpowietrzanie hamulców bez ABS to dla profesjonalistów niezbyt skomplikowana czynność. Najważniejszym elementem takich prac jest to, aby zbiorniczek zasobnikowy był optymalnie wypełniony zakupionym wcześniej płynem hamulcowym. Odpowietrzanie należy rozpocząć od koła, znajdującego się najdalej od pompy hamulcowej. Jest to prawe tylne koło. Następnie należy przejść do lewego tylnego koła, prawego przedniego i lewego przedniego. Kolejność jest w tym przypadku bardzo istotna.

Przy odpowietrzaniu zainteresowani muszą uważać na specjalistyczne zawory odpowietrzające. Są one narażone na zmienne temperatury oraz zmienne warunki eksploatacyjne. Przez to często dochodzi do poważnych zabrudzeń oraz powstania korozji. Warto zadbać więc o to, aby dokładnie oczyścić takie zawory, można użyć do tego zwykłej ścierki. Po otworzeniu wskazanego wyżej zaworu należy zacząć zlewać płyn. Oto kilka istotnych elementów, których nie można uniknąć podczas realizowania procesu odpowietrzania hamulców bez ABS:

  • zdjąć kapturek z zaworu odpowietrzającego i dokładnie oczyścić zawór. Następnie nałożyć na niego czysty przewód, a jeden z końców włożyć do naczynia z płynem hamulcowym,
  • pompować pedałem hamulca, przerwać wtedy, gdy wytworzy się przeciwciśnienie (wzrost oporu),
  • maksymalnie wcisnąć pedał hamulca i przytrzymać,
  • odkręcić zawór odpowietrzający, zlać płyn hamulcowy,
  • zakręcić zawór przy spadku ciśnienia,
  • poczekać aż przestaną pojawiać się pęcherzyki powietrza,
  • zdjąć przewód z zaworu oraz założyć kapturek.

To wszystkie czynności, które muszą być wykonane. Żadnej z nich nie można pominąć.

Odpowietrzanie hamulców z ABS

Jeśli chodzi o odpowietrzanie hamulców z ABS, to proces wygląda inaczej. Odpowietrzanie rozpoczyna się w tym przypadku od samej pompy hamulcowej. Podczas wykonywania tej czynności należy regularnie sprawdzać to, czy poziom płynu hamulcowego w zbiorniku jest optymalny, czy też może spadnie poniżej zalecanej wartości. Oczywiście najlepiej, jeśli cała procedura zostanie wykonana przez doświadczonych fachowców, którzy będą wiedzieli jak się za to zabrać i na pewno nie popełnią żadnego błędu. Jeśli poziom płynu spadnie do zaskakująco niskiej wartości, wtedy do układu hamulcowego przedostanie się powietrze. Należy tego uniknąć, ponieważ na dalszym etapie trafi ono bezpośrednio do pompy hamulcowej. W związku z tym, gdy dojdzie do takiej sytuacji należy bezzwłocznie przerwać odpowietrzanie i udać się do specjalistycznego warsztatu samochodowego.

Odpowietrzanie hamulców bez ABS

Odpowietrzanie hamulców dla kół przednich i tylnych w układzie ABS

Bardzo istotnym elementem prac związanych z odpowietrzaniem hamulców jest odpowietrzanie dla kół przednich oraz dla kół tylnych w układzie ABS. Jeśli chodzi o koła przednie czynność ta wygląda następująco:

  • wyłączenie zapłonu i wciśnięcie pedału hamulca, najlepiej dużo razy. Dzięki temu pozbywa się w ten sposób ciśnienia regulacji, mającego zastosowanie w układzie ABS,
  • napełnienie zbiornika płynem hamulcowym (aż do samego końca),
  • nałożenie przewodu na zaworze odpowietrzającym, drugi powinien być zamoczony w płynie hamulcowym,
  • pompowanie pedałem hamulca do momentu powstania przeciwciśnienia,
  • maksymalne wciśnięcie pedału hamulca i przytrzymanie go,
  • odkręcenie zaworu odpowietrzającego oraz rozpoczęcie zlewania płynu,
  • gdy spadek ciśnienia będzie wyczuwalny, należy zakręcić zawór,
  • zwrócenie uwagi na pęcherzyki powietrza, zakończyć prace aż przestaną się pojawiać,
  • zakręcenie zaworu oraz napełnienie całego zbiornika płynem hamulcowym.

Jak widać wiele z tych czynności się powtarza, ale nie wszystkie są takie same. Warto przejść w tym momencie do czynności związanych z odpowietrzaniem kół tylnych:

  • wyłączenie oraz precyzyjne wciśnięcie pedału hamulca, przynajmniej kilkadziesiąt razy. Należy w ten sposób pozbyć się ciśnienia regulacji, występującego w układzie ABS,
  • przytrzymanie przez pewien czas wciśniętego pedału hamulca,
  • włączenie zapłonu oraz założenie przewodu. Potem należy odkręcić zawór odpowietrzający i zamknąć go dopiero wtedy, gdy przestaną ukazywać się pęcherzyki powietrza,
  • włączenie zapłonu oraz przygotowanie drugiego hamulca tylnego,
  • odpowietrzenie drugiego koła,
  • włączenie zapłonu i odczekanie paru chwil na uruchomienie się pompy,
  • uzupełnienie płynu hamulcowego, do maksimum.

W tym przypadku czynności są już nieco inne. Należy jednocześnie pamiętać o tym, aby pompa układu ABS nie pracowała dłużej niż maksimum dwie minuty. Warto robić więc przerwy, aby można było ją schłodzić. 


Komentarze są wyłączone.