Podnośnik samochodowy jest częścią standardowego wyposażenia w każdym aucie, a także warsztacie samochodowym. Nie zawsze jednak okazuje się, że te podstawowe są najbardziej praktyczne podczas ich użytkowania. Właśnie z tego względu zarówno wiele osób prywatnych, jak i firm, kupuje dodatkowy sprzęt tego typu.
Podnośnik samochodowy żaba jest narzędziem, które ma niewielkie rozmiary, ale zapewnia gigantyczny udźwig, sięgający nawet kilkudziesięciu ton. Z tego powodu jest bardzo często wybierany przez wulkanizatorów oraz pracowników warsztatów samochodowych.Doskonale sprawdza się również podczas wymiany kół.
W warunkach domowych ułatwi nam podniesienie pojazdu np. w celu wymiany hamulców. Podnośniki te posiadają kółka ułatwiające manewrowanie nimi, a także precyzyjne ustawienie pod pojazdem. Są one również płaskie, co sprawia, że można ich używać podczas pracy nad autami sportowymi z obniżonym zawieszeniem. Urządzenie jest bardzo stabilne ze względu na dużą powierzchnię podstawy, jednak jego główną wadą jest duży ciężar, który uniemożliwia przewożenie go w bagażniku.
Podnośnik trapezowy, inaczej zwany nożycowym, jest najprostszym rodzajem podnośnika, a jego udźwig wynosi ok. półtorej tony. Zazwyczaj znajdziemy go w fabrycznym wyposażeniu samochodu wraz z kołem zapasowym lub dojazdowym.
Niestety, ze względu na to, że za podnoszenie odpowiada przekładnia śrubowa, którą obraca się kluczem nasadowym, praca nim jest mało efektywna. Co więcej, jest on mało stabilny, więc łatwo uszkodzić lakier, a nawet pogiąć progi pojazdu.
Podnośnik hydrauliczny słupkowy, zwany inaczej butelkowym, ma podobne właściwości do popularnej żaby. Za jego siłę odpowiedzialny jest jednak cylinder hydrauliczny, a podnoszenie auta możliwe jest dzięki naciśnięciu rączki, która znajduje się u podstawy tego narzędzia.
Niestety, tak jak i inne rozwiązania, też ma swoje wady. Największą przeszkodą do regularnego stosowania jest jego niepraktyczna wysokość – nie nada się do samochodów o niskim zawieszeniu. Drugą wadą jest to, że ze względu na bardzo wąską podstawę jego stabilność jest mocno ograniczona.
To, co wyróżnia podnośnik kolejowy, zamiennie nazywany farmerskim, to niezwykle szeroki zakres regulacji wysokości podnoszenia, a także możliwość podciągania i napinania. Co to jednak oznacza? Dzięki takiemu rodzaju podnośnika, w razie nagłej potrzeby, z łatwością ściągniemy łańcuch lub linkę, dzięki czemu nie utkniemy w trudnym terenie. Ma on najbardziej skomplikowaną konstrukcję ze wszystkich podnośników – dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wyzwaniom. Dzięki obecności dodatkowych akcesoriów, istnieje również możliwość, aby wyciągnąć auto bezpośrednio za felgę.
Oprócz licznych zalet, rozwiązanie to posiada jednak kilka wad. Pierwszą z nich jest to, że wymaga dużej siły, by móc nim sterować, a drugą -niestabilna powierzchnia podstawy. Ze względu na to, trzeba pamiętać, że zawsze należy coś pod nią postawić.