Do czego jest potrzebna turbosprężarka
Do czego jest potrzebna turbosprężarka?
3 września 2023
Karty paliwowe dla flot hybrydowych – jak działają?
Karty paliwowe dla flot hybrydowych – jak działają?
22 września 2023
Pokaż wszystkie

Wtryskiwacz – co to jest i do czego służy?

wtryskiwacze

Wtryskiwacz jest równie ważny, co inne części samochodowe, ale często mniej zauważany ze względu na to, że ciężko go popsuć nieprawidłowymi nawykami podczas prowadzenia auta. Nie ruszą go zbyt gwałtowne zmiany biegów, ani zbyt szybkie ruszanie (zanim silnik się rozgrzeje a olej dotrze do wszystkich układów). Warto jednak o nich pamiętać, bo one także mogą ulec szybkiemu zużyciu, jeżeli o nie nie dbamy.

Co to jest wtryskiwacz?

Ten podzespół jest bardzo ważny i odpowiada za to, aby auto w ogóle ruszyło. Bez dawki paliwa, którą podają wtryskiwacze niestety nie ma na to szans. Są to części, których zadaniem jest dostarczenie odpowiedniej ilości dobrze rozpylonego paliwa to komór spalania. Podzespoły te mają połączenie z pompą poprzez przewód wysokiego ciśnienia.

Do czego on służy?

Wtryskiwacz służy do tego, aby w odpowiednim momencie podać olej napędowy do komór spalania. Paliwo przyjmuje wówczas postać mgiełki, a minimalne ciśnienie, pod którym jest ono wtłaczane to aż 2000 barów. Skąd wtryskiwacze „wiedzą” kiedy podać dawkę oleju? Otóż otrzymują one sygnał z komputera sterującego. Tak działają klasyczne wtryskiwacze w systemie Common Rail.

Common Rail – co go wyróżnia?

System Common Rail to w dzisiejszych czasach najbardziej popularny układ zasilania silnika samochodów posiadających silnik typu diesel (o zapłonie samoczynnym). Istnieje wiele zalet tego układu, np. prostota oraz precyzja działania Common Rail. Ponadto, jest on o tyle bezpieczny, że jeżeli jeden bądź dwa wtryskiwacze ulegną awarii reszta automatycznie będzie korygowała ich pracę. Dzięki temu poziom spalin zostanie utrzymany na odpowiednim poziomie (jest to bardzo ekologiczne). Dlatego właśnie układ Common Rail został wprowadzony na rynek z ogromnym powodzeniem i niemalże całkowicie wyparł inne układy sterowania silnikiem w pojazdach. Nie znaczy to jednak, że samochody z systemem Common Rail są bezawaryjne. Niestety i one muszą czasami przejść serwis. Na szczęście zazwyczaj możliwa jest regeneracja wtryskiwaczy.

Jak dbać o wtryskiwacze?

Nie da się przewidzieć kiedy wtryskiwacze ulegną awarii. Niezależnie od tego czy jest to układ firmy Bosch, Delphi, Denso czy nawet Siemes. Pracują one w inny sposób, dlatego nie da się jednoznacznie stwierdzić co wpływa na to, że się psują. Warto jednak bacznie obserwować czy samochód nie daje żadnych objawów zużycia wtryskiwaczy i czy nie jest wymagana ich regeneracja. A choć symptomy ciężko jest zauważyć, ze względu właśnie na to inne wtryskiwacze nadrabiają pracę za ten jeden uszkodzony, to lampka alarmowa w naszej głowie powinna się zaświecić, jeżeli:

  • zauważymy, że samochód mocno kopci (przy rozruchu albo szybkim przyspieszaniu),
  • spalanie paliwa wzrosło,
  • auto ciężko jest odpalić,
  • silnik pracuje „stukowo”.

Warto pamiętać o tym, że nieważne czy to Renault, Peugeot, Nissan, Land Rover czy inny samochód – każdy z nich może ulec takiej usterce. Istotne jest jednak, aby szybko ją wykryć, bo regeneracja wtryskiwaczy kosztuje mniej niż regeneracja innych części, takich jak akumulator czy rozrusznik. Mało tego, kiedy oddamy niesprawne auto na serwis może okazać się również, że koło dwumasowe czy dpf także są do wymiany. Koniec końców okaże się, że nasz, powiedzmy, Land Rover być może jakoś to przetrwa, ale czy nasze konto bankowe również? Serwis wszystkich tych części nie musi być jednak konieczny, jeżeli w porę zorientujemy się, że wtryskiwacze podające olej napędowy do silnika, nie pracują w odpowiedni sposób. Jeżeli zwiększymy czujność nasz diesel i wtryskiwacze, niezależnie od marki (Bosch, Siemens czy inna – nie ma znaczenia), na pewno będą nam długo służyły.

Jak dbać o wtryskiwacze?

Nie da się przewidzieć kiedy wtryskiwacze ulegną awarii. Niezależnie od tego czy jest to układ firmy Bosch, Delphi, Denso czy nawet Siemes. Pracują one w inny sposób, dlatego nie da się jednoznacznie stwierdzić co wpływa na to, że się psują. Warto jednak bacznie obserwować czy samochód nie daje żadnych objawów zużycia wtryskiwaczy i czy nie jest wymagana ich regeneracja. A choć symptomy ciężko jest zauważyć, ze względu właśnie na to inne wtryskiwacze nadrabiają pracę za ten jeden uszkodzony, to lampka alarmowa w naszej głowie powinna się zaświecić, jeżeli:

  • zauważymy, że samochód mocno kopci (przy rozruchu albo szybkim przyspieszaniu),
  • spalanie paliwa wzrosło,
  • auto ciężko jest odpalić,
  • silnik pracuje „stukowo”.

Warto pamiętać o tym, że nieważne czy to Renault, Peugeot, Nissan, Land Rover czy inny samochód – każdy z nich może ulec takiej usterce. Istotne jest jednak, aby szybko ją wykryć, bo regeneracja wtryskiwaczy kosztuje mniej niż regeneracja innych części, takich jak akumulator czy rozrusznik. Mało tego, kiedy oddamy niesprawne auto na serwis może okazać się również, że koło dwumasowe czy dpf także są do wymiany. Koniec końców okaże się, że nasz, powiedzmy, Land Rover być może jakoś to przetrwa, ale czy nasze konto bankowe również? Serwis wszystkich tych części nie musi być jednak konieczny, jeżeli w porę zorientujemy się, że wtryskiwacze podające olej napędowy do silnika, nie pracują w odpowiedni sposób. Jeżeli zwiększymy czujność nasz diesel i wtryskiwacze, niezależnie od marki (Bosch, Siemens czy inna – nie ma znaczenia), na pewno będą nam długo służyły.

Zasady działania wtryskiwacza – wtrysk paliwa

Wtryskiwacze działają na zasadzie precyzyjnie kontrolowanego zaworu, który otwiera się i zamyka w odpowiedzi na sygnały elektryczne wysyłane przez sterownik silnika. W zależności od potrzeb, wtryskiwacz może dostarczać paliwo w formie cienkiej mgiełki, co ułatwia jego odparowanie i mieszanie z powietrzem, co jest kluczowe dla efektywnego procesu spalania.

Współczesne wtryskiwacze są zdolne do pracy z bardzo dużą precyzją, co pozwala na dostosowanie ilości i momentu wtrysku paliwa do aktualnych warunków pracy silnika. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie optymalnej charakterystyki spalania w szerokim zakresie obciążeń i prędkości obrotowych silnika.

Przyczyny awarii wtryskiwacza

Przyczyny awarii wtryskiwaczy mogą być różnorodne, ale najczęściej wynikają z nieodpowiedniej eksploatacji samochodu oraz zastosowania niskiej jakości paliwa. Oto główne przyczyny uszkodzeń wtryskiwaczy:

  1. Jakość paliwa: Wtryskiwacze są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia w paliwie. W naszym kraju kłopoty z jakością paliwa są częste, co może prowadzić do szybszego zużycia wtryskiwaczy. Zanieczyszczenia mogą zapychać małe otwory w wtryskiwaczach, co prowadzi do nieprawidłowego wtrysku paliwa.
  2. Brak regularnej wymiany filtrów: Filtry paliwowe mają za zadanie oczyszczać paliwo z zanieczyszczeń. Jeśli nie są regularnie wymieniane, mogą przepuszczać zanieczyszczenia, które uszkadzają wtryskiwacze.
  3. Niewłaściwy skład biochemiczny paliwa: Wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem i ich praca jest bardzo precyzyjna. Niewłaściwy skład paliwa może prowadzić do ich uszkodzenia.
  4. Korozja: Na uszkodzenie wtryskiwacza, zwłaszcza jego cewki czy elementu piezoelektrycznego, wpływ może mieć korozja obsady wtryskiwacza.
  5. Niewłaściwy montaż lub demontaż: Wtryskiwacz można uszkodzić zewnętrznie przez niewłaściwy montaż lub demontaż, zwłaszcza przy wykorzystaniu nieprzeznaczonych do tego celu narzędzi.
  6. Zużycie eksploatacyjne: Wtryskiwacze składają się z wielu ruchomych elementów, które z czasem mogą ulec zużyciu.

Aby uniknąć awarii wtryskiwaczy, warto tankować na sprawdzonych stacjach, regularnie wymieniać filtry i olej oraz dbać o prawidłową eksploatację pojazdu. W przypadku problemów z wtryskiwaczami, zaleca się konsultację z specjalistą.

Zielona Góra – gdzie znajdę dobre części?

Zielona Góra… tak wiele tu sklepów, a jednym z nich jest Reparts. Firma ta zajmuje się regeneracją zużytych części oraz sprzedażą ich w takim stanie, jakby dopiero wyjechały z fabryki. Regeneracja wtryskiwaczy (każdej marki, np. Bosch, Siemens, Delphi itd.) oczywiście również wchodzi w grę. Zapoznać z ofertą można się na stronie Reparts.pl, a w razie pytań wystarczy wysłać mail do firmy – profesjonaliści z pewnością odpowiedzą na wszelkie wątpliwości. Jeżeli zatem potrzebujemy pomocy i dobrych części samochodowych – wystarczy wpisać „wtryskiwacz Zielona Góra” w Internecie i odnaleźć stronę sklepu reparts. Można też kliknąć „dodaj do ulubionych”. Wtedy będziemy mogli do niej wrócić w razie potrzeby.

Nawet osoba całkowicie zielona w temacie powinna być świadoma jakie konsekwencje niesie ze sobą zlekceważenie niepokojących sygnałów, które daje nam auto. Potrzebna może być wówczas regeneracja wielu części. Na szczęście możliwa jest ona w mieście Zielona Góra, wystarczy jeden telefon lub mail.

Zapraszamy do naszego sklepu:
https://reparts.pl/sklep/kategoria/wtryskiwacze/

Komentarze są wyłączone.