Obecnie kierowcy rzadko wymieniają opony samodzielnie. Przeważnie ich wyborem staje się profesjonalna obsługa serwisu wulkanizacyjnego, w którym można liczyć na kompleksowe działanie. Takie usługi wulkanizacyjne to niewątpliwie dobra decyzja — zwłaszcza że stan opon ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Na co zwrócić uwagę, aby te kryteria zostały spełnione? Jak kontrolować stan opon i kiedy zaplanować ich wymianę? Na co zwrócić uwagę w czasie wymiany? Podpowiadamy.
Ile trwa sezonowa wymiana opon? Wszystko zależy od zakresu działań w wybranym serwisie. Kwestia przełożenia kół to kilkanaście minut pracy, natomiast w niektórych przypadkach czas i cenę usługi trzeba poszerzyć także o ich wyważenie czy uzupełnienie powietrza.
Czy wulkanizacja jest jeszcze potrzebna? W ostatnim czasie dużą popularnością zaczęły cieszyć się tzw. opony całoroczne, które dla wielu stają się wygodną alternatywą. Trzeba jednak mieć na uwadze, że takie modele to wariant pośredni — mający zimą lepsze parametry od opon letnich, ale — mimo wszystko — gorsze od klasycznych zimówek. Z tego względu eksperci polecają, aby jednak stawiać na sezonowość i dwa razy w ciągu roku pojawić się w serwisie — niezależnie od tego, czy podróżujesz na dłuższych dystansach, czy przemieszczasz się jedynie w swojej okolicy.
Na czym dokładnie polega różnica między oponami letnimi i zimowymi? Widać ją w zasadzie gołym okiem. Opony na lato są „zgrabniejsze”, mają gładszą powierzchnię, a ich celem jest przede wszystkim zapewnienie dobrej przyczepności. Kluczową cechą jest odporność na wysokie temperatury, dzięki czemu kierowca ma pewność, że nawet przy upałach powierzchnia opony się nie uszkodzi.
Te same cechy, które wyróżniają oponę letnią w cieplejszych porach roku, są odpowiedzialne za jej twardnienie i utratę przyczepności zimą. Przekłada się to na spore ryzyko wpadnięcia w poślizg na pokrytej lodem i śniegiem nawierzchni. Na oponach zimowych widoczne są głębokie żłobienia, które odpowiadają za przyczepność, choć skutkiem ubocznym jest większe zużycie paliwa.
Kiedy trzeba wymienić opony zimowe na letnie i letnie na zimowe? Jak podkreślają eksperci, najważniejsze, aby z tą czynnością nie zwlekać niepotrzebnie. W przepisach nie określa się natomiast żadnej daty granicznej na wymianę opon.
Zdaniem ekspertów po zimówki powinno się sięgać, kiedy średnia temperatura dzienna spada poniżej 7ºC i ten stan trwa przez kilka dni. Nie należy czekać do pierwszych śniegów lub mrozów — wtedy jest już zdecydowanie za późno. Analogicznie opony zmienia się na letnie, gdy temperatura zaczyna przekraczać wspomniane 7ºC.
Jak umówić serwis opon? Warsztat, w którym możesz zmienić opony, sprawnie wyszukasz przez stronę https://qservicecastrol.eu/, samodzielnie wskazując dogodną lokalizację.
Umawiając wizytę w serwisie wulkanizacyjnym, prawdopodobnie usłyszysz pytanie, czy fachowa obsługa ma zająć się wymianą opon, czy też wymianą kół. Na czym polega różnica? Przede wszystkim na zakresie działań, co przekłada się także na to, ile trwa wymiana opon.
W przypadku wymiany opon ogumienie jest przekładane na użytkowane już felgi. Po zdjęciu opony z obręczy konieczne jest również jej wyważenie. Z kolei wymiana kół wymaga mniej czasu i zaangażowania, gdyż wulkanizator będzie po prostu przekładał cały komplet opon z felgą. Choć teoretycznie nie ma takiej konieczności, nadal warto rozważyć wyważenie koła. Pominięcie tego kroku może sprawić, że ogumienie będzie nierównomiernie ścierało się podczas jazdy.
Skoro o etapach działania mowa, warto powiedzieć nieco więcej o wymianie opon — konkretnie o tym, jak prawidłowo powinna ona przebiegać. Poniżej znajduje się krótka charakterystyka najważniejszych kroków.
W samochodzie należy wrzucić pierwszy bieg lub – w przypadku automatycznej skrzyni biegów – ustawić ją w położeniu „parking”. Następnie zaciąga się hamulec ręczny.
Za pomocą podnośnika należy unieść auto w taki sposób, by zapewnić sobie przynajmniej kilka centymetrów swobodnego manewrowania. Następnie odkręca się felgi i demontuje oponę.
Przed nałożeniem opon koniecznie trzeba sprawdzić stan felgi. Jeśli wygląda ona w porządku, można nałożyć nową oponę napełnioną do uzyskania odpowiedniego ciśnienia. Teraz pozostaje tylko dokręcić koło przy użyciu klucza udarowego bądź krzyżowego.
Każdy warsztat i punkt wymiany opon ma swój cennik, jednak koszt z reguły jest zbliżony. Co do zasady, im większa opona, tym więcej taka usługa kosztuje. Droższe są także opony na felgach aluminiowych. Sprawdźmy, ile w poszczególnych miastach kosztuje wymiana opon.
Jak widać, nie są to koszty znaczne i w większości miast są zbliżone.