Własna myjnia samochodowa — na co zwrócić uwagę?
Własna myjnia samochodowa — na co zwrócić uwagę?
1 grudnia 2023
Czy samochody Volkswagen przejdą udaną transformację? Czy warto zdecydować się na hybrydy i elektryczne samochody marki Volkswagen?
Czy samochody Volkswagen przejdą udaną transformację? Czy warto zdecydować się na hybrydy i elektryczne samochody marki Volkswagen?
20 grudnia 2023
Pokaż wszystkie

Poradnik iParts.pl. 3 fakty o akumulatorach, których znajomość może się przydać każdemu kierowcy. Czy wiedzieliście o nich wcześniej?

Poradnik iParts.pl. 3 fakty o akumulatorach, których znajomość może się przydać każdemu kierowcy. Czy wiedzieliście o nich wcześniej?

Poradnik iParts.pl. 3 fakty o akumulatorach, których znajomość może się przydać każdemu kierowcy. Czy wiedzieliście o nich wcześniej?

Aby móc prawidłowo dbać o akumulator samochodowy, zapewnić mu pełną sprawność i trwałość sięgającą powyżej zakładanego czasu eksploatacji, należy przede wszystkim wiedzieć o nim jak najwięcej. A na wiedzę tę składa się sporo faktów rzadko rozwijanych lub wręcz pomijanych w wielu poradnikach. Do nich właśnie zaliczyć można te, które znajdziecie poniżej. Czy znaliście je już wcześniej?

1. Akumulator a temperatura. W jakiej temperaturze akumulatory działają najlepiej i dlaczego tracą na sprawności, gdy ta zaczyna się zmieniać?

Słyszeliście zapewne nieraz o tym, że temperatura powietrza w sposób istotny wpływa na akumulator samochodowy i że jest ważnym czynnikiem jego wydajności oraz trwałości. Ale w jaki sposób i dlaczego się to dzieje? A także – jaką temperaturę możemy uznać za optymalna dla baterii samochodowych?

Zacznijmy od końca, czyli od temperatury optymalnej. Za taką możemy uznać tę w granicach od około 20°C do 25°C. Właśnie w takich umiarkowanych temperaturach akumulatory samochodowe działają najlepiej. Przy tego typu wartościach na termometrze akumulator samochodowy – https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/akumulator,100042.html może utrzymać swoją maksymalną wydajność i trwałość przez bardzo długi czas. Dla nas, mieszkających w Polsce, oznacza to, że najlepszymi miesiącami dla akumulatora są miesiące późnowiosenne i letnie – o ile tylko nie przyjdzie do nas fala afrykańskich upałów.

A co jeśli przyjdzie? Co, jeśli temperatura powietrza wyskoczy znacząco ponad te 25℃? Choć niektórych wciąż to zaskakuje, to prawda wygląda tak, że wysokie temperatury są dla akumulatorów nawet bardziej zabójcze niż mrozy. A wszystko przez to, że:

  • ekstremalne upały mogą przyspieszać procesy degradacji wewnętrznych komponentów akumulatora, który to proces jest procesem nieodwracalnym;
  • wysoka temperatura może prowadzić do szybszego wyparowywania wody z elektrolitu akumulatora, co może skrócić jego żywotność;
  • przy bardzo wysokich temperaturach może dochodzić do korozji wewnętrznych elementów, co może skutkować wyciekiem kwasu i również nieodwracalnym uszkodzeniem akumulatora.

Wiemy już, że należy obawiać się upałów. A jak akumulator samochodowy radzi sobie z niskimi temperaturami? W niskich temperaturach akumulatory tracą część swojej nominalnej wydajności, ponieważ zachodzące w nich reakcje chemiczne zwalniają (dochodzi do nich wolniej) w chłodniejszym otoczeniu. Przy temperaturze poniżej 0°C akumulatory mogą utracić nawet 50% swojej oryginalnej zdolności rozruchowej. Zmniejszona wydajność w niskich temperaturach może prowadzić do trudności z rozruchem silnika, zwłaszcza w przypadku starszych akumulatorów lub tych o niższej jakości.

2. Akumulator samochodowy a zjawisko samorozładowania. Dlaczego i w jaki sposób niepodłączona bateria ulega rozładowaniu?

2. Akumulator samochodowy a zjawisko samorozładowania. Dlaczego i w jaki sposób niepodłączona bateria ulega rozładowaniu?
2. Akumulator samochodowy a zjawisko samorozładowania. Dlaczego i w jaki sposób niepodłączona bateria ulega rozładowaniu?

Nawet jeśli Wasz akumulator nie jest podłączony do jakichkolwiek urządzeń elektrycznych, może ulegać samorozładowaniu z powodu reakcji chemicznych zachodzących w jego wnętrzu. W temperaturze pokojowej (około 20°C), akumulator kwasowo-ołowiowo traci średnio miesięcznie około 5-15% swojej oryginalnej pojemności z powodu takiego samorozładowania. To tempo samorozładowania akumulatora może wzrosnąć do 20% pojemności miesięcznie przy niskich temperaturach. A co jest powodem tego samorozładowania?

Samorozładowanie akumulatora jest procesem wynikającym z kilku reakcji chemicznych zachodzących w jego wnętrzu. Procesami tymi są przede wszystkim:

  • reakcje elektrodowe,
  • proces dyfuzji,
  • wewnętrzne straty oporu,
  • zanieczyszczenia elektrod.

I właśnie dlatego akumulatory, nawet gdy nie są używane, wymagają okresowego ładowania, które pozwala utrzymać ich poziom naładowania na odpowiednim poziomie.

3. Akumulatory a recykling. Co jesteśmy w stanie odzyskać ze starych i zużytych baterii samochodowych?

Dla niektórych z pewnością będzie to zaskoczeniem, ale prawda jest taka, że to właśnie akumulatory samochodowe są jednymi z najpełniej recyklingowanych (podlegających najpełniejszemu recyklingowi) produktów na świecie. Recykling ten pozwala odzyskać cenne materiały, takie jak ołów i kwas siarkowy, oraz zmniejszyć niepożądany wpływ baterii samochodowych na środowisko. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych stosowany jest:

  • recykling ołowiu – akumulatory te zawierają ołów, który jest jednym z najbardziej toksycznych pierwiastków dla ludzi i środowiska, stąd aż 99% ołowiu używanego w produkcji akumulatorów jest odzyskiwane w drodze recyklingu;
  • recykling kwasu siarkowego – kwas siarkowy, używany jako elektrolit w akumulatorach samochodowych, jest również materiałem niebezpiecznym i podczas recyklingu zostaje zneutralizowany, a następnie przetworzony na bezpieczne produkty, takie jak siarczan sodu;
  • recykling innych materiałów – poza ołowiem i kwasem siarkowym akumulatory zawierają również plastikowe obudowy oraz inne materiały, które można poddać recyklingowi. Ich przetworzenie pozwala ograniczyć ilość odpadów na składowiskach i zmniejsza obciążenie środowiska.

Pamiętajcie, że kupując nowy akumulator na iParts.pl, możecie odesłać nam swoją starą baterię samochodową i w ten sposób nie tylko odzyskać ustawową kaucję w wysokości 30 zł, ale przede wszystkim realnie zadbać o środowisko naturalne.

Komentarze są wyłączone.