Aby móc prawidłowo dbać o akumulator samochodowy, zapewnić mu pełną sprawność i trwałość sięgającą powyżej zakładanego czasu eksploatacji, należy przede wszystkim wiedzieć o nim jak najwięcej. A na wiedzę tę składa się sporo faktów rzadko rozwijanych lub wręcz pomijanych w wielu poradnikach. Do nich właśnie zaliczyć można te, które znajdziecie poniżej. Czy znaliście je już wcześniej?
Słyszeliście zapewne nieraz o tym, że temperatura powietrza w sposób istotny wpływa na akumulator samochodowy i że jest ważnym czynnikiem jego wydajności oraz trwałości. Ale w jaki sposób i dlaczego się to dzieje? A także – jaką temperaturę możemy uznać za optymalna dla baterii samochodowych?
Zacznijmy od końca, czyli od temperatury optymalnej. Za taką możemy uznać tę w granicach od około 20°C do 25°C. Właśnie w takich umiarkowanych temperaturach akumulatory samochodowe działają najlepiej. Przy tego typu wartościach na termometrze akumulator samochodowy – https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/akumulator,100042.html może utrzymać swoją maksymalną wydajność i trwałość przez bardzo długi czas. Dla nas, mieszkających w Polsce, oznacza to, że najlepszymi miesiącami dla akumulatora są miesiące późnowiosenne i letnie – o ile tylko nie przyjdzie do nas fala afrykańskich upałów.
A co jeśli przyjdzie? Co, jeśli temperatura powietrza wyskoczy znacząco ponad te 25℃? Choć niektórych wciąż to zaskakuje, to prawda wygląda tak, że wysokie temperatury są dla akumulatorów nawet bardziej zabójcze niż mrozy. A wszystko przez to, że:
Wiemy już, że należy obawiać się upałów. A jak akumulator samochodowy radzi sobie z niskimi temperaturami? W niskich temperaturach akumulatory tracą część swojej nominalnej wydajności, ponieważ zachodzące w nich reakcje chemiczne zwalniają (dochodzi do nich wolniej) w chłodniejszym otoczeniu. Przy temperaturze poniżej 0°C akumulatory mogą utracić nawet 50% swojej oryginalnej zdolności rozruchowej. Zmniejszona wydajność w niskich temperaturach może prowadzić do trudności z rozruchem silnika, zwłaszcza w przypadku starszych akumulatorów lub tych o niższej jakości.
Nawet jeśli Wasz akumulator nie jest podłączony do jakichkolwiek urządzeń elektrycznych, może ulegać samorozładowaniu z powodu reakcji chemicznych zachodzących w jego wnętrzu. W temperaturze pokojowej (około 20°C), akumulator kwasowo-ołowiowo traci średnio miesięcznie około 5-15% swojej oryginalnej pojemności z powodu takiego samorozładowania. To tempo samorozładowania akumulatora może wzrosnąć do 20% pojemności miesięcznie przy niskich temperaturach. A co jest powodem tego samorozładowania?
Samorozładowanie akumulatora jest procesem wynikającym z kilku reakcji chemicznych zachodzących w jego wnętrzu. Procesami tymi są przede wszystkim:
I właśnie dlatego akumulatory, nawet gdy nie są używane, wymagają okresowego ładowania, które pozwala utrzymać ich poziom naładowania na odpowiednim poziomie.
Dla niektórych z pewnością będzie to zaskoczeniem, ale prawda jest taka, że to właśnie akumulatory samochodowe są jednymi z najpełniej recyklingowanych (podlegających najpełniejszemu recyklingowi) produktów na świecie. Recykling ten pozwala odzyskać cenne materiały, takie jak ołów i kwas siarkowy, oraz zmniejszyć niepożądany wpływ baterii samochodowych na środowisko. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych stosowany jest:
Pamiętajcie, że kupując nowy akumulator na iParts.pl, możecie odesłać nam swoją starą baterię samochodową i w ten sposób nie tylko odzyskać ustawową kaucję w wysokości 30 zł, ale przede wszystkim realnie zadbać o środowisko naturalne.