Czy zakup regenerowanej sprężarki klimatyzacji to rozsądny pomysł?
Czy zakup regenerowanej sprężarki klimatyzacji to rozsądny pomysł?
16 września 2018
Wymiana katalizatora w samochodzie – co warto wiedzieć?
Wymiana katalizatora w samochodzie – co warto wiedzieć?
24 września 2018

Regeneracja zaworu EGR – czy to się opłaca?

Regeneracja zaworu EGR – czy to się opłaca

Regeneracja zaworu EGR – czy to się opłaca?

Zawór EGR jest elementem układu recyrkulacji spalin (z ang. Exhaust Gas Recirculation) i pozwala na wpuszczanie części gazów do kolektora dolotowego. Tego rodzaju sterowanie ilością cofających się spalin sprawia, że praca silnika przebiega bez zakłóceń i może on osiągać swoją maksymalną moc. W przypadku, gdy kierowca zauważy problemy w tym zakresie, ma podstawy by podejrzewać, że doszło do uszkodzenia układu EGR. Oczywiście niezbędna jest wówczas wizyta w warsztacie samochodowych, gdzie fachowcy będą mogli ustalić przyczynę spadku osiągów i nierównej pracy silnika. Jeżeli okaże się, że faktycznie szwankuje układ zmniejszania ilości szkodliwych substancji w spalinach, a dokładnie jego zawór, należy upewnić się czy wystarczy czyszczenie, czy też konieczna jest wymiana.

Regeneracja zaworu EGR – czy to się opłaca

Czyszczenie a regeneracja zaworu EGR

Niestety zwykle czyszczenie zaworu EGR bywa rozwiązaniem chwilowym albo po prostu nieefektywnym. Rzecz jasna im szybciej kierowca zorientuje się, że występują jakieś nieprawidłowości w działaniu silnika, a tym samym układu recyrkulacji spalin, tym większa szansa, że nie będzie trzeba wymieniać zaworu. Nawet jeśli wyczyszczenie raczej nie pomoże na dłuższą metę, zostaje opcja polegająca na regeneracji danej części. Jednak biorąc pod uwagę, że objawy usterki zaworu EGR mogą być różne w zależności od tego czy doszło do niej w pozycji zamkniętej czy otwartej, nie zawsze łatwo je dostrzec. Dlatego bywa, że do warsztatu jedzie się w momencie, kiedy nie uda się już przywrócić tej części jej pierwotnych własności użytkowych. Wówczas trzeba kupić nowy zawór. Czy na pewno?

Regenerowany zawór EGR

Niektóre osoby, w obliczu awarii zaworu EGR, decydują się na jego zaślepienie, co powoduje, że spaliny nie trafiają już do układu dolotowego i osiągi silnika znów się poprawiają. Natomiast dość prawdopodobne, że komputer sterujący odczyta to jako błąd i ograniczy obroty. Poza tym warto pamiętać, że sprawnie działający układ recyrkulacji spalin to rozwiązanie proekologiczne. Czyli najlepiej kupić oryginalny zawór, którego koszt uzależniony jest od modelu samochodu? Nie koniecznie, można nabyć regenerowaną część. Jeśli będzie pochodziła z pewnego źródła, nie powinna odbiegać swoją jakością i żywotnością od nowego zaworu EGR, a bez wątpienia okaże się dużo tańsza. Tak, to się opłaca!

Komentarze są wyłączone.