Sprzęgło umożliwia załączanie oraz rozłączanie napędu. Poza tym bez korzystania z niego nie da się płynnie zmienić biegu. Ten ważny „pośrednik” pomiędzy skrzynią biegów i silnikiem, pozwala na przenoszenie momentu obrotowego z wału napędowego na napędzany. Wszystko dzięki odpowiedniej budowie, na którą w przypadku najczęściej montowanego w samochodach sprzęgła ciernego składają się: koło zamachowe, tarcza cierna, tarcza dociskowa, łożysko, sprężyna talerzowa.
Przykręcone do wału korbowego koło zamachowe przenosi moment obrotowy na tarczę cierną. Odbywa się to za pośrednictwem zamontowanej do niego tarczy dociskowej. Pomiędzy dociskiem i tarczą cierną, które zostają dosunięte do siebie w momencie puszczenia pedału sprzęgła, dochodzi do tarcia. Następnie moment obrotowy trafia poprzez wałek sprzęgłowy, na którym zamontowana jest tarcza cierna, do skrzyni biegów. Z kolei wraz z wciśnięciem pedału sprzęgła, siła przyłożona do łożyska przenoszona jest na sprężynę talerzową i tarcza cierna oraz dociskowa zostają rozdzielone. Wówczas można zmienić bieg lub następuje zatrzymanie samochodu.
Częste eksploatowanie sprzęgła, które podczas codziennej jazdy jest nieuniknione powoduje, że jego elementy ulegają zużyciu. Dotyczy to przede wszystkim tarczy ciernej, która każdorazowo po zwolnieniu pedału sprzęgła wprawiana jest w ruch. Kiedy kierowca zobaczy na liczniku, że auto przejechało już 150 000 km, powinien spodziewać się, że niedługo będzie trzeba zainwestować w nową tarczę cierną. Można ją również poddać regeneracji, która polega na wymianie okładzin ciernych.
Z czasem zużyciu ulegają też takie elementy, jak tarcza dociskowa oraz koło zamachowe, zwłaszcza jeśli jest to dwumasa. W każdym z tych przypadków warto dowiedzieć się czy istnieje szansa na regenerację. Natomiast gdy konieczna jest wymiana tarczy ciernej, sprzęgła lub poszczególnych jego elementów, najkorzystniejszą opcją okazuje się zakup używanych części, które zostały przywrócone do pełnej sprawności. Jest to najtańsze rozwiązanie, które daje jednocześnie możliwość przejechania wielu kolejnych kilometrów.