Jak długo powinna służyć sprężarka klimatyzacji
Jak długo powinna służyć sprężarka klimatyzacji?
18 stycznia 2019
Jak dbać o samochód z silnikiem diesla
Jak dbać o samochód z silnikiem diesla?
31 stycznia 2019
Pokaż wszystkie

Do czego służy zawór EGR?

Do czego służy zawór EGR - objawy i czyszczenie

Do czego służy zawór EGR?

Praktycznie wszystkie nowoczesne samochody, niezależnie od tego czy jest to benzyna czy też olej napędowy, stosują technikę zaworu EGR do kontrolowania zanieczyszczeń w spalinach. Wadą stosowania EGR jest zużycie paliwa oraz osiągi. W przypadku silników wysokoprężnych zawór wpływa na zwiększoną produkcję sadzy oraz cząstek stałych. Co prawda, najnowsze silniki stosują różne, sprytne elektroniczne strategie sterowania. W ten sposób minimalizując wady przy korzystaniu z EGR. We wcześniejszych latach rozwoju systemu EGR istniały bardzo proste przejścia pomiędzy kolektorami dolotowymi a wydechowymi. W dzisiejszych czasach mamy bardziej nowoczesne systemy sterowania – zawór EGR. On również ewoluował od prostych, projektów do elektryczno-pneumatycznych. Zawór EGR musi być odporny na wysokie temperatury oraz wystarczająco wytrzymały, aby móc odpowiedni działać w brudnym środowisku z dużą ilością wibracji.

Objawy wadliwego zaworu EGR

Podczas, gdy niektóre problemy z zaworem EGR wynikają z ich systemów sterowania to część z nich powstaje, ponieważ zawór został zablokowany z powodu gromadzenia się w nim cząsteczek sadzy, osadów czy też innych substancji. Wadliwy zawór EGR powinien spowodować zapalenie się kontrolki silnika, ponieważ informuje ona kierowcę, że coś wpływa negatywnie na silnik, działa nieprawidłowo. Następnie samochód powinien zostać podłączony do komputera diagnostycznego, aby uzyskać poprawny kod usterki. W ten sposób można upewnić się, że problem wynika z uszkodzonego zaworu EGR. Ponadto elektryk powinien również zmierzyć napięcie na zaworze za pomocą odpowiedniego narzędzia, aby sprawdzić czy na pewno działa on prawidłowo.

Do czego służy zawór EGR - objawy i czyszczenie

Jednak zanim dojdzie do całkowitego uszkodzenia się zaworu EGR, powoli ulega on degradacji podczas działania. Może powodować wolniejsze reagowanie na zapalanie czy też częściowe zacinanie się. Ponadto jeśli zawór jest całkowicie zamknięty oznacza to wyższe temperatury w cylindrze. Teoretycznie w wielu przypadkach może prowadzić to do stukania. Teoretycznie, ponieważ większość nowoczesnych silników ma czujniki spalania stukowego, dlatego też najprawdopodobniej dostosują się do sytuacji. Ponadto uszkodzony zawór EGR może powodować przestoje, zmniejszając tym samym płynność silnika oraz prowadząc do zmniejszenia wydajności.
Wadliwy zawór EGR może wpływać na oszczędność paliwa.

Powyższa degradacja w czasie może być bardzo powolna, ale jednocześnie przy odpowiedniej czujności powinna być łatwo zauważalna. Gdy zdiagnozowane zostaną problemy z zaworem EGR, warto zwrócić uwagę na chłodnicę EGR. Niektóre samochody cierpią na problemy z zaworem EGR częściej niż inne.

Czyszczenie zaworu EGR

W zależności od konstrukcji zaworu EGR można przedłużyć jego żywotność, odpowiednio czyszcząc go, a nie od razu wymieniając. Czyszczenie przewodu dolotowego może mieć pozytywny wpływ na działanie zaworu EGR. Jednak w zależności od tego jak złożony jest problem, konieczna może okazać się profesjonalna regeneracja zaworu EGR.

Komentarze są wyłączone.