W artykule tym dokładnie opisujemy cechy konstrukcyjne turbosprężarki. Jest to urządzenie napędzane turbiną spalinową i stosowane w silnikach do zwiększenia ciśnienia powietrza. Wydajność turbosprężarki wpływa na wszystkie ważne parametry silnika, takie jak oszczędność paliwa, moc i emisje. Istotne jest, aby zrozumieć kilka podstawowych pojęć o jej budowie, zanim rozważysz regenerację turbosprężarki. Dowiedz się więcej o turbosprężarkach od Reparts!
Dzisiejszy postęp samochodowy rozwija się z dnia na dzień. Nowa technologia obejmuje nowe urządzenia, takie jak wielopunktowy wtrysk paliwa, autostart itp. Jedynym z takich urządzeń jest turbosprężarka. Pierwsza turbosprężarka została wynaleziona na początku XX wieku, w 1905 roku przez szwajcarskiego inżyniera Alfreda Buchi, który wprowadził jej prototyp, aby zwiększyć moc silnika wysokoprężnego. Po 33 latach system ten został wdrożony dla samochodów ciężarowych.
Obecnie turbosprężarka jest jednym z najważniejszych elementów nowoczesnego silnika. Turbodoładowanie jest standardem dla większości silników wysokoprężnych i jest również stosowane w wielu silnikach benzynowych. Zastosowanie turbosprężarek jest na porządku dziennym, a inżynierowie i inni badacze wciąż poszukują sposobów na ulepszenie konstrukcji turbosprężarki, aby uzyskać lepszą wydajność i niższe koszty produkcji.
Przyszłość przemysłu motoryzacyjnego nie jest jeszcze określona. Trwają prace nad różnymi źródłami energii i paliwami alternatywnymi. Do tej pory, cieszymy się tym co mamy – czyli turbodoładowanymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Turbosprężarka jest zasadniczo połączeniem sprężarki i turbiny, zamontowanych na wspólnym i solidnym wale, który służy do zwiększania ciśnienia. Sprężarka z kolei składa się z dwóch części – koła sprężarki i obudowy sprężarki. Koło sprężarki jest przymocowane do turbiny za pomocą kutego stalowego wału.
Do prawidłowego działania turbosprężarki potrzebna jest ciągła regulacja ilości powietrza dostarczanego do silnika. Dlatego nowoczesne systemy turbosprężarek są wyposażone w dodatkowe elementy regulacyjne. Jednym z rozwiązań jest zastosowanie dodatkowego zaworu upustowego turbosprężarek.
Turbosprężarka wykorzystuje spaliny silnika do obracania turbiny, która z kolei porusza sprężarkę. W większości zastosowań motoryzacyjnych zarówno sprężarka, jak i koło turbiny mają promieniowe typ przepływu.
Poszczególne części turbosprężarki, tj. sprężarka, wał, obudowa i turbina, powinny być wykonane z bardzo lekkiego materiału, który może zmniejszyć całkowite obciążenie silnika. W przeciwnym razie silnik może ponieść dodatkowe obciążenie. Zwykle materiałem stosowanym w turbosprężarce od sprężarki po obudowę jest aluminium. Jest ono przygotowywane przez odlewanie, po zestaleniu materiał jest gotowe jako kompletna część.
Stosowane są również inne materiały, które odporne są na ciepło (a tym samym wysokie temperatury pracy) ścieranie, czy też korozję. Każda część turbosprężarki powinna być sprawdzana przez dział kontroli jakości za pomocą współrzędnościowej maszyny pomiarowej, zapewniającej dokładność. Po instalacji turbosprężarki należy sprawdzić, czy nie występują nietypowe wibracje, które mogą z czasem zmienić równowagę i zaszkodzić funkcjonalności turbosprężarki jako całości.
Jeśli szukasz więcej informacji, pomocy dotyczącej regeneracji turbosprężarki lub jeśli zauważysz jakiekolwiek problemy z tym urządzeniem – skontaktuj się z Reparts!